Re: [ITPOLITIK] SW-patenter: Domænenavne med æøå er nu muligt...

On Fri, 17 Jan 2003, Joergen Ramskov wrote:

> Ahh...er det såda noget fup?

Jeg har rodet med DNS siden 1996 og med softwarepatenter siden 1999. Jeg
vil her prøve at forklare, hvad situationen med æøå i domænenavne er.

Der er idag ingen standard for internationale tegn (æøå) i domænenavne.
Der var en standisering på vej for dette i IETF, men det satte bl.a. I-DNS
en stopper for dette ved at kræve licens for brug af deres patent baseret
på 'reciprocity'.

http://www.ietf.org/ietf/IPR/IDNS-General

Dette betyder, at hvis du benytter deres patent, så må de også benytte dit
patent. De store aktører med mange patenter, mente ikke dette var en god
ide, og derfor blev standarden lagt på is.

Jeg er ikke helt klar over, om folk uden patenter at bytte med, frit må
benytte IDNS-patentet. Måske kan nogen forklare 'reciprocity' bedre.

DNS er standardiseret til tegnene: '-A-Za-z0-9.'. Imidlertid kan de fleste
nameserver sagtens klare 8-bit tegn. Derfor kan man f.eks. slå flg.
adresse op:

  host Ærø-ål.tange.dk

Ved et tilfælde (Eller også er det ikke helt et tilfælde
http://www.ngdns.com/pds/rf04.html) har man fundet ud af, at Microsoft
Internet Explorer også accepterer 8-bit domænenavne. Disse bliver oversat
til en to-tegnskombination (UTF-8). Ved at sætte DNS op, så DNS svarer for
UTF-8-navnet, og ved at sætte Apache op (kræver vist et hack), så den
accepterer UTF-8-navnet, så kan man med Microsoft Internet Explorer browse
ind på en webside på et domænenavn indeholdende æøå.

Men da det ikke er en standard, så skal man ikke regne med:

  1. at andre browsere virker
  2. at email virker
  3. at alle nameservere accepterer navnet

3 ser dog ikke ud til at være et reelt problem, mens 1 og 2 klart er det.

Så: Ja, du kan få domænenavne med æøå. Du kan endda lave dem selv. Men da
det ikke er standardiseret, så skal du ikke forvente, at de virker for
andre end dig selv. Benytter du det erhvervsmæssigt, så krænker du
sandsynligvis patenter i USA, men næppe nogen patenter i DK.

/Ole
--
ping southernair.com