Re: [ITPOLITIK] Europæisk patentorganisationafviser softwarepatenter

On Fri, 17 Jan 2003 18:57:32 +0100 (CET)
Ole Tange <sslug@sslug> wrote:

> Ha. Vågn op til virkeligheden. EPO er et overstatsligt samarbejder
> hvori ingen af medlemsstaterne har noget at skulle have sagt. Den
> eneste reelle trussel er så vidt jeg ved, at medlemmerne kan trække
> sig ud af samarbejdet.

Överlåtelse av myndighetsutövning kräver riksdagsbeslut i sverige og
sikert og i danmark, se det svenske höringssvar her:

http://www.sslug.dk/patent/eudirektiv/sv/sslug02-92sv.html#hrefnot4

och kap 10 § 5 i svensk grundlag:

http://www.jit.se/lagbok/974152t.html#kap.%2010

Sverige (och Danmark) har alltså överlåtit makt till en mellanstatlig
organisation, EPO. EPO skal folge EPC. Den danske juristen Kim Hansen
skriver därför i sin doktorsavhandling att det er EPO-praxis som stiftar
dansk lov (på patentområdet).

Dette er måske korrekt hvis EPO-loven ikke bryder mod grundloven.

Da Tord Janssons BladeEnc bliver värdelös, fordi swpatent forhindrer ham
att lave hvad han vil med sin egen kod, er spörgsmålet hvis ikke
EPO-praxis strider mot grundloven, särskilt:

§ 18 - skydd av medborgares egendom mot expropriation eller annat
förfogande

§ 20 - medborgares rätt att driva näring eller utöva yrke

(svenske paragraffer)

//Erik