Re: [ITPOLITIK] Åben/fri/gratis standard

On Sun, 19 Jan 2003, Andreas Bach Aaen wrote:

> Er det ikke lidt den samme forskel som forskellen mellem Free Software
> (som i GPL) og Open Source software?

"Free software som i GPL"? Du mener: "Copylefted software som i GPL".

For jeg kan ikke tro, at du ikke ved, at fri software == Open Source
software. Se http://ole.tange.dk/projekter/fri-software/oss-vs-fs.html

> [...]
> tilblivelsen af en standard er nødvendig - for at man kan lave en
> fri/åben implementation af den og for at man kan sikre en fri
> konkurrence.
> Der er sikkert ingen tvivl om at en åben proces sikrer større
> demokrati og konkurrence omkring en standard (Free Software
> parallel), mens de fleste pragmatikere ville mene, at friheden til at
> sætte sig ned i et selvvalgt lukket forum, lave et stykke arbejde og
> så publicere det bagefter, det er rigeligt til at man kan kalde det
> en åben standard (Open Source parallel).

Parallelerne fatter jeg ikke.

Men jeg kan godt se forskel på en standard, som frit må bruges, og en
standard, som frit må bruges og som alle har haft mulighed for at få
indfyldelse på.

Så længe det ikke bliver gjort besværligt at lave standarder, som alle har
haft mulighed for at få indflydelse på, så ser jeg ikke problemer i at gå
ind for standarder, som frit må bruges.

Kan vi blive enige om hvad vi kalder:

* En standard, som må benyttes i fri software
  - hvor alle har haft mulighed for at påvirke udviklingen
  - som må distribueres frit
  (Forslag: En demokratisk fri standard)

* En standard, som må benyttes i fri software
  - hvor alle har haft mulighed for at påvirke udviklingen
  - som ikke må distribueres frit
  (Forslag: En demokratisk åben standard)

* En standard, som må benyttes i fri software
  - hvor ikke alle har haft mulighed for at påvirke udviklingen
  - som ikke må distribueres frit
  (Forslag: En udemokratisk åben standard)

* En standard, som må benyttes i fri software
  - hvor ikke alle har haft mulighed for at påvirke udviklingen
  - som må distribueres frit
  (Forslag: En udemokratisk fri standard)

* En standard, som ikke må benyttes i fri software
  (Forslag: en ufri standard)

Kom gerne med bedre forslag. Det ville bare være rart, hvis vi kunne blive
enige om, hvad vi kalder de forskellige ting.

/Ole
--
ping southernair.com