Standarder og patenter

Tirsdag den 21. januar 2003 14:07 skrev Carsten Svaneborg:

>  > så lad os udkonkurere de leverandørejede standarder i stedet.
>
> Der er så stærke netværkseffekter i anvendelsen af standarder
> at konkurrencen ikke kan garentere at den bedste standard
> bliver udbredt, f.eks. fordi teknisk bedrer standarder er
> dækket af patenter der kræver anale licenser. Det er derfor
> der fra politisk hold må skabes en offensiv strategi for at
> sikre dette.

Aha, det er altså netværkseffekten der er kortsluttet.

Jeg kunne altså møjgodt tænke mig at patenter var noget der aktivt
skulle forsvares på lige fod med varemærker.
Hvis du ikke har gjort indsigelse mod denne offentligjorte standard
inden 6 måneder, så gælder dit patent ikke inden for denne standard.

Hermed skal patenthaverne _på lige fod_ med patentbrugerne søge efter
om et givet stykke softwares ide er udtrykt i et patent.

Nu er det jo så rasende nemt for softwarebrugerne at søge efter
patenter i patentdatabaserne.... så det må da være lige så rasende
nemt for patenthaverne at søge efter standarder i standard
databaserne. Hvor svært kan det være at browse kildekoden igennem på
Sourceforge.net og de andre store databaser?

Mvh