Re: [ITPOLITIK] Åben/fri/gratis standard

On Tue, 21 Jan 2003, Andreas Bach Aaen wrote:

> Ja, jeg mente Free Software som defineret af Free Software Foundation.
> Hvis Free og Open Source Software er det samme, så er der vel ingen
> grund til at betegnelsen FOSS er opfundet.

Jo, grunden er bare politisk, og ikke logisk. (Der er ofte en forbavsende
modstrid mellem disse ting)

Først lancerer Stallmann "Free Software". Perens, Raymond m.fl. mener at
begrebet har et dårligt image, dels pga. "Free"=gratis på engelsk, dels
pga. Stallmanns meget kompromisløse ideologi.

De opfinder begrebet "Open Source" der betyder det samme som fri software.
(Mon ikke jeg får et par flames for den udtalelse?) Læs selv efter på
http://opensource.org/docs/definition_plain.php og
http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Der har kørt mange flamewars over det forløb, og af den grund vil mange
gerne undgå at tage stilling, og skriver derfor Free/Open Source Software
= FOSS.

Nogle vil ovenikøbet gerne markere at "Free" betyder "fri" ikke "gratis",
så de skriver "Free (Libre)/Open Source Software" = FLOSS

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået sagen...

mvh

	Niels