Re: [ITPOLITIK] CW: Distributør: Vi har patent på Linux

On Wed, Jan 22, 2003 at 04:16:57PM +0100, Jon Bendtsen wrote:
> Ja. Den har været på slashdot.org
> Det er mig bekendt stadig uklart hvad sco vil, og ikke vil, samt
> hvad patentet er. Det sidste jeg har hørt er at de vil gå efter
> IBM, men ikke RedHat, og ikke partnerne i united linux.
> JonB
> ps: linux er skam beskyttet af ophavsret, det er det der gør at
> GPL virker.

Nemlig... og så vidt jeg har kunnet finde ud af er der noget som mange
nyhedsmedier har misforstået. Jeg har læst et sted (kan desværre ikke
huske hvor) at det de har et patent til er SysV-init, hvilket ganske
rigtigt er en del af rigtig mange linux distributioner, men jo ikke som
sådan har hænger sammen med linux kernen. Okay, kernen skal konfigureres
til at understøtte den init-routine man vil bruge, men der er vel ikke
nok kode på det punkt til rent faktisk at krænke et patent på SysV-init
vel?

Under alle omstændigheder er det sådan at hvis det drejer sig om
SysV-init, så er det ikke nogen større katastrofe end at det er til at
komme uden om sådan nogenlunde nemt..

--
Anders
PGPKey: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0x8BFECB41