Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: =?iso-8859-1?Q? Re:_[FORENING]_[OT]_DVD'er__relevant=3F_St røm?= relevant?)

At 08:22 PM 1/24/03, Keld Jørn Simonsen wrote:
On Fri, Jan 24, 2003 at 07:56:05PM +0100, Erik Lange wrote:

> Så er værkerne jo ikke beskyttet, i juridisk forstand - medmindre du altså
> mener ophavsretten, at i sig selv yder juridisk beskyttelse,

Jeg mener ophavsretsloven yder den juridiske beskyttelse, som samfundet har fundet frem til at ville yde.

> men hvis du
> mener det, så er der jo ikke behov for at bruge tekniske foranstaltninger
> til at beskytte værkerne, da disse bare er til besvær for de lovlydige
> brugere, og dermed forringer dit produkt for dem ;-)

Det kan være at ophavsretsindehaver ikke mener at den lovlige
beskyttelse er god nok til vedkommende og derfor ønsker at begrænse
kopiering udover hvad der er lovmæssigt givet. Det har vedkommende vel
lov til.

Nej, det har vedkommende ikke lov til, hvis der i ophavsretsloven er givet undtagelsesret til eneretten.

Derfor siger ministerens vejledning om den nye ophavsretslov ikke, at du ikke må kopiere værker forsynet med kopispærre - det må du nemlig godt - du må bare ikke omgå de tekniske foranstaltninger for at ta' en kopi ;-)

Altså; de tekniske foranstaltninger, har fået selvstændig juridisk autoritet og lader udgiverne skrive deres egen "ophavsretslov".

Det skal bare ikke være beskyttet af DMCA eller Infosoc.

Men hvilken beskyttelse yder de så ?

Hvis ikke de tekniske foranstaltninger repræsenterer en juridisk beskyttelse, så er de jo bare til besvær, for dem der respekterer ophavsretten - og hvad hvis man som udgiver ikke ønsker at genere dem der respekterer ens ophavsret, pga. de enkelte der ikke gør ? Er det rimeligt overfor de lovlydige brugere, at man besværliggør deres adgang til værkerne med tekniske foranstaltninger ? Får de ikke et ringere produkt ?

Det var præcis dette princip, som DDF ønskede at få afklaret med sagen imod Newsbooster - aviserne ønsker ikke at adgangg til deres artikler skal besværliggøres med tekniske foranstaltninger, hverken for lovlydige borgere eller søgetjenester, pga. enkelte personer eller tjenester, der ikke respekterer deres ophavsret.

Jeg har tilladt mig at poste dette svar på it-politik listeb - diskussionen hører vist hjemme der... :-)

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj