Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?røm?= relevant?)

Erik Lange wrote:

> Men hvilken beskyttelse yder de så ?
>
> Hvis ikke de tekniske foranstaltninger repræsenterer en juridisk
> beskyttelse, så er de jo bare til besvær, for dem der respekterer
> ophavsretten

Det er rigtigt. Det så man i gamle dage med dongler og kopibeskyttede spil.

> - og hvad hvis man som udgiver ikke ønsker at genere dem der
> respekterer ens ophavsret, pga. de enkelte der ikke gør ?

Så er det bare ærgeligt. Så må man træffe et valg mellem at lave ringe
produkter eller acceptere at ens offentliggjorte værker kan kopieres
lovligt.

På samme måde som forbrugerne kan vælge om de vil købe produkter fra
producenter, der generer kunderne.

Der vil muligvis være enkelte producenter, der ikke kan få deres forretning
til at hænge sammen på de vilkår. Det er synd for dem.

Men jeg vil ikke opgive mine rettigheder for at løse musikbranchens
selvforskyldte problemer.

>  Er det rimeligt
> overfor de lovlydige brugere, at man besværliggør deres adgang til
> værkerne med tekniske foranstaltninger ? Får de ikke et ringere produkt ?

Enhver producent har ret til at producere ringe produkter.
Og jeg har ret til at lade være med at købe dem.
Hvis vi er nok, der ikke køber dem, vil der være et alternativ.

> Det var præcis dette princip, som DDF ønskede at få afklaret med sagen
> imod Newsbooster - aviserne ønsker ikke at adgangg til deres artikler skal
> besværliggøres med tekniske foranstaltninger, hverken for lovlydige
> borgere eller søgetjenester, pga. enkelte personer eller tjenester, der
> ikke respekterer deres ophavsret.

Hverken borgere eller søgetjenester bliver besværliggort af en robots.txt
fil. Borgerne behøver ikke at kende til dem og søgetjenesterne respekterer
dem i forvejen.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug