Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?røm?= relevant?)

At 09:55 PM 1/24/03, Niels Elgaard Larsen wrote:
Erik Lange wrote:

> Men hvilken beskyttelse yder de så ?
>
> Hvis ikke de tekniske foranstaltninger repræsenterer en juridisk
> beskyttelse, så er de jo bare til besvær, for dem der respekterer
> ophavsretten

Det er rigtigt. Det så man i gamle dage med dongler og kopibeskyttede spil.

Nemlig.

> - og hvad hvis man som udgiver ikke ønsker at genere dem der
> respekterer ens ophavsret, pga. de enkelte der ikke gør ?

Så er det bare ærgeligt. Så må man træffe et valg mellem at lave ringe
produkter eller acceptere at ens offentliggjorte værker kan kopieres
lovligt.

Narj !!!

Hvad gør det pludselig lovligt !

At de ikke er forsynet med tekniske foranstaltninger ???

Damn... du styrer lige mod Hollings bill - CBDTPA :-((

Det er jo rystende som du ikke kan se tingenes sammenhæng... hvis du havde sat punktum efter "kopieres", så kunne vi snakke sammen. At noget kan kopieres, er ikke ensbetydende med at det kan kopieres lovligt.

Alt digitalt kan kopieres - hvis du tror der firndes _effektive_ kopisikringer, så er du jo mere naiv en Brian Mikkelsen. Hvis de var effektive, så ville man jo ikke behøve beskytte dem juridisk, vel ?

Tror du også på evighedsmaskinen ?

På samme måde som forbrugerne kan vælge om de vil købe produkter fra
producenter, der generer kunderne.

Der vil muligvis være enkelte producenter, der ikke kan få deres forretning
til at hænge sammen på de vilkår. Det er synd for dem.

Men jeg vil ikke opgive mine rettigheder for at løse musikbranchens
selvforskyldte problemer.

Hvem snakker om musikbranchen ?

Iøvrigt er de holdninger du giver udtryk for, jo præcis de samme som deres !

Jeg synes du burde tænke dig lidt bedre om, før du farer ud med sådan noget vrøvl...

>  Er det rimeligt
> overfor de lovlydige brugere, at man besværliggør deres adgang til
> værkerne med tekniske foranstaltninger ? Får de ikke et ringere produkt ?

Enhver producent har ret til at producere ringe produkter.
Og jeg har ret til at lade være med at købe dem.
Hvis vi er nok, der ikke køber dem, vil der være et alternativ.

Argh... hvorfor vil du starte en krig mod producenter, der ønsker at give dig så let adgang til deres udgivelser som muligt ?

> Det var præcis dette princip, som DDF ønskede at få afklaret med sagen
> imod Newsbooster - aviserne ønsker ikke at adgangg til deres artikler skal
> besværliggøres med tekniske foranstaltninger, hverken for lovlydige
> borgere eller søgetjenester, pga. enkelte personer eller tjenester, der
> ikke respekterer deres ophavsret.

Hverken borgere eller søgetjenester bliver besværliggort af en robots.txt
fil. Borgerne behøver ikke at kende til dem og søgetjenesterne respekterer
dem i forvejen.

Men de er ikke nødvendige, hvis både borgere og søgetjenester repsekterer ophavsretten !

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj