Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?rxm?= relevant?)

At 10:55 PM 1/24/03, Esben Jensen wrote:
On Friday 24 January 2003 22:10, Erik Lange wrote:

> Narj !!!
>
> Hvad gør det pludselig lovligt !
>
> At de ikke er forsynet med tekniske foranstaltninger ???

Ja, ifølge dansk ophavsret inclusiv L19, kan ethvert værk der ikke er
kopibeskyttet kopieres lovligt.

Nej - det kommer helt an på hvem der kopierer det!

Er der noget galt med det?
Det er selvfølgelig galt at man ikke må når der er en teknisk spærre.

> Men de er ikke nødvendige, hvis både borgere og søgetjenester
> repsekterer ophavsretten !

Jeg vil da meget nødig undvære robots.txt filens mulighed for at
fortælle en søgemaskine hvilket materiale der er relevant og hvilket
ikke er. Jeg forstår ikke helt hvorfor de skal inddrages, da jeg ikke
mener de har ophavsretlig relevans.
En robots.txt fil er ikke en teknisk spærre.

Jeg siger heller man skal undvære dem - det skal bare ikke juridisk ha' konsekvenser om man gør, hverken i den ene eller den anden retning.

Ifølge Infosoc og L19's definition af "effektive tekniske foranstaltninger", er robots.txt en teknisk foranstaltning, effektiv eller ej ;-)

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj