Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?rxm?= relevant?)

At 11:19 PM 1/24/03, Esben Jensen wrote:
On Friday 24 January 2003 23:07, Erik Lange wrote:

>Nej - det kommer helt an på hvem der kopierer det!

Ja ok, det kræver man har brugsret til værket.
Det har man gerne med materiale der ligger på nettet, ellers ville det
være lidt fjollet at lægge det der.

Forkert.

Det kræver at man har en undtagelsesret til opretshaverens eneret ;-)

>Jeg siger heller man skal undvære dem - det skal bare ikke juridisk ha'
>konsekvenser om man gør, hverken i den ene eller den anden retning.

Nej naturligvis ikke, det kan jeg da heller ikke forestille mig at de
ville have.

Det har de jo nu - og det har de hvis du siger, at hvad du må gøre med værkerne, afhænger af om de er beskyttet med tekniske foranstaltninger eller ej.

> Ifølge Infosoc og L19's definition af "effektive tekniske
> foranstaltninger", er robots.txt en teknisk foranstaltning, effektiv
> eller ej ;-)

Øh hvordan det? Den er ikke designet til at hindre kopiering.

L19 § 75c

Stk. 4. Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2 forstås enhver form for effektive tekniske foranstaltninger, der under deres normale funktion har til formål at beskytte værker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov.

-

Den er designet til "at beskytte værker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov."

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj