Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?rxm?= relevant?)

On Friday 24 January 2003 23:36, Erik Lange wrote:

> Forkert.
>
> Det kræver at man har en undtagelsesret til opretshaverens eneret ;-)

Ja og det har man i praksis hvis man har brugsret til værket. Jeg kan
ikke lige komme i tanke om værkstyper hvor det ikke er tilfældet.

> Det har de jo nu - og det har de hvis du siger, at hvad du må gøre
> med værkerne, afhænger af om de er beskyttet med tekniske
> foranstaltninger eller ej.

Det siger jeg skam heller ikke.
Jeg synes mere det er dig der mener at det kunne have været tilfældet.
I newsbooster sagen beklagede deres advokat sig over at DDF ikke var
interesseret i at forhandle overhovedet, de ville ikke engang lave en
robots.txt fil for ad den vej at fortælle at de ikke var interesseret i
indeksering.

> L19 § 75c
>
> Stk. 4. Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2 forstås
> enhver form for effektive tekniske foranstaltninger, der under deres
> normale funktion har til formål at beskytte værker og andre
> frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov.
>
> -
>
> Den er designet til "at beskytte værker og andre frembringelser m.v.,
> som beskyttes i henhold til denne lov."

Næ den er designet til at give vejledende instrukser til robotter om
hvordan man bør opføre sig på serveren.
Det er en rent teknisk konstruktion som man benytter af praktiske
årsager. Men den kan måske også sammenlignes med en vejledning til
brugeren om hvordan man helst ser materialet anvendt.
At juristerne i sagen slet ikke vidste hvad en robots.txt fil gør er
efter min mening meget beklageligt.

--
Esben Jensen