Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?rxm?= relevant?)

At 11:47 PM 1/24/03, Esben Jensen wrote:
On Friday 24 January 2003 23:36, Erik Lange wrote:

> Forkert.
>
> Det kræver at man har en undtagelsesret til opretshaverens eneret ;-)

Ja og det har man i praksis hvis man har brugsret til værket.

Nej - det kommer an på hvem "man" er ;-)

Du tænker på §12, der gælder for privatpersoner. Men nu er der jo andre end privatpersoner der surfer på internettet, og de har ikke nødvendigvis samme undtagelsesretter.

Jeg kan
ikke lige komme i tanke om værkstyper hvor det ikke er tilfældet.

Det kommer heller ikke an på værkstypen ;-)

> Det har de jo nu - og det har de hvis du siger, at hvad du må gøre
> med værkerne, afhænger af om de er beskyttet med tekniske
> foranstaltninger eller ej.

Det siger jeg skam heller ikke.
Jeg synes mere det er dig der mener at det kunne have været tilfældet.
I newsbooster sagen beklagede deres advokat sig over at DDF ikke var
interesseret i at forhandle overhovedet, de ville ikke engang lave en
robots.txt fil for ad den vej at fortælle at de ikke var interesseret i
indeksering.

Nej, for de ville ikke acceptere, at brug af tekniske foranstaltninger skulle afgøre gyldigheden af deres ophavsret eller ej.

Den ville de ha' mulighed for at håndhæve, uanset om der var brugt robots.txt, eller andet, eller intet.

> L19 § 75c
>
> Stk. 4. Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2 forstås
> enhver form for effektive tekniske foranstaltninger, der under deres
> normale funktion har til formål at beskytte værker og andre
> frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov.
>
> -
>
> Den er designet til "at beskytte værker og andre frembringelser m.v.,
> som beskyttes i henhold til denne lov."

Næ den er designet til at give vejledende instrukser til robotter om
hvordan man bør opføre sig på serveren.
Det er en rent teknisk konstruktion som man benytter af praktiske
årsager. Men den kan måske også sammenlignes med en vejledning til
brugeren om hvordan man helst ser materialet anvendt.
At juristerne i sagen slet ikke vidste hvad en robots.txt fil gør er
efter min mening meget beklageligt.

Sådan som du siger DDF burde ha' brugt den, så fungerer den som beskyttelse mod uretmæssig brug, af værker der er beskyttet af ophavsretsloven.

Hvis du nu trækker det tilbage, og siger det ikke er dens normale funktion, så ville de altså skulle bruge kraftigere foranstaltninger, hvis de skulle forhindre uretmæssig brug via tekniske foranstaltninger, og så er vi ude i et teknologisk kapløb, som DDF ikke ønsker at deltage i - de holder sig til deres ophavsret.

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj