Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?røm?= relevant?)

At 11:57 PM 1/24/03, Niels Elgaard Larsen wrote:
Erik Lange wrote:

> [...]

Du misforstod mig. De må acceptere at man lovligt kan kopiere deres værker.

Det gør de også, for dem der har lov til det - og dem ønsker de ikke at stille hindringer i vejen for.

Man kan også ulovligt kopiere deres værker. Det skal de ikke acceptere, men
det er begrænset hvad de kan gøre ved det.

Nej - DDF vs. Newsbooster viser, at det kan de faktisk godt gøre noget ved ;-)

> Damn... du styrer lige mod Hollings bill - CBDTPA :-((
>
> Det er jo rystende som du ikke kan se tingenes sammenhæng... hvis du havde
> sat punktum efter "kopieres", så kunne vi snakke sammen. At  noget kan
> kopieres, er ikke ensbetydende med at det kan kopieres lovligt.

Jeg er klar over, at du har så meget tillid til Holling og Co, at du tror
at hvis det ikke var lovligt at kopiere offentliggjorte værker, så ville de
ikke presse på for at indføre DMCA, InfoSoc, Palladium osv.

Jeg har ingen tillid til Hollings & Co.

Det tror jeg ikke et øjeblik på. Bare fordi jeg ikke er enig med dig
betyder det ikke, at jeg ikke kan se tingenes sammenhæng.

Hollings motivation for lovpligtig TCPA (CBDTPA), er at han mener ikke nogle udgivere vil udgive på internettet, hvis ikke deres værker beskyttes teknologisk imod misbrug.

Han har ikke overvejet, at de kan beskyttes juridisk via ophavsretten, som de er i EU via f.eks. databasedirektivet.

Den beskyttelse har de nemlig ikke i USA.

Enig. Det kan kopieres lovligt, hvis man har en lov, der siger at det kan
det.

Ja - og hvis loven siger at man ikke har lov, så er det ulovligt.

> Alt digitalt kan kopieres - hvis du tror der firndes _effektive_
> kopisikringer,

Det gør jeg ikke. I alt fald ikke på åbne systemer som vore Linux-maskiner.

Det var rart :-)

> så er du jo mere naiv en Brian Mikkelsen. Hvis de var
> effektive, så ville man jo ikke behøve beskytte dem juridisk, vel ?

Jeg mener ikke man behøver at beskytte dem juridisk.
Jeg mener heller ikke, at det hjælper på den ulovlige kopiering at beskytte
dem jurisisk.

Godt, så er vi enige.

Hvordor er det så, du mener aviserne skal beskytte deres indhold, hvis de vil undgå at de bliver kopieret og brugt ulovligt ?

> Tror du også på evighedsmaskinen ?

Nej.

:-)

> Hvem snakker om musikbranchen ?
Og filmselskaberne.

Hvad med europæiske netudbydere, som DDF herhjemme ?

> Iøvrigt er de holdninger du giver udtryk for, jo præcis de samme som deres
> !

Nej.

Så forstår jeg ikke, hvorfor du vil ha' netudgivere til at beskytte deres udgivelser med teniske foranstaltninger, for at forhindre ulovlig brug ?

> Jeg synes du burde tænke dig lidt bedre om,  før du farer ud med sådan
> noget vrøvl...

Krig? Jeg vil bare ikke købe deres forkrøblede produktor.

Fair nok - men hvis du ikke respekterer opretshavernes ret til at håndhæve deres ophavsret uden brug af tekniske foranstaltninger, så tvinger du jo netudgivere til at forkrøble deres produkter også...

Og, nåja efter InfoSoc er jeg sur på dem.

Det er vi mange der er :-)

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj