Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?røm?= relevant?)

Erik Lange wrote:

> Det gør de også, for dem der har lov til det - og dem ønsker de ikke at
> stille hindringer i vejen for.

Nja, ikke som loven er nu.
Men jeg mener at de helt bevidst har presset på for at InfoSoc gennemført
for at kunne stoppe det, der før var lovlig kopiering.

> Nej  - DDF vs. Newsbooster viser, at det kan de faktisk godt gøre noget
> ved ;-)

Jeg sagde ikke umuligt.
Med begrænset mener jeg at de kan stoppe de store fisk, men ikke de små.
Pladeselskaberne kan fx stadig bruge deres ophavsret til at forhindre at
andre pladeselskaberudgiver og sælger deres musik.
Det var også for at forhindre den slags, at man indførte
ophavsretten/copyright. Ikke for at forhindre finske børnehavebørn i at
synge eller børn i at kopiere bøger og musik.

> Jeg har ingen tillid til Hollings & Co.

> Hollings motivation for lovpligtig TCPA (CBDTPA), er at han mener ikke
> nogle udgivere vil udgive på internettet, hvis ikke deres værker beskyttes
> teknologisk imod misbrug.
>
> Han har ikke overvejet, at de kan  beskyttes juridisk via ophavsretten,
> som de er i EU via f.eks. databasedirektivet.

Så har du mere tillid til Hollings end jeg har.
Jeg tror, at han vil stoppe både ulovlig kopiering og det der før var
lovlig kopiering til eget brug for at øge fortjenesten i branchen.
Desuden er jeg ret ligeglad med om de udgiver deres værker på internettet.

> Hvordor er det så, du mener aviserne skal beskytte deres indhold, hvis de
> vil undgå at de bliver kopieret og brugt ulovligt ?

Det mener jeg heller ikke. Jeg skal ikke fortælle dem hvad de skal gøre.
Jeg siger bare at de har ret til det.

> Så forstår jeg ikke, hvorfor du vil ha' netudgivere til at beskytte deres
> udgivelser med teniske foranstaltninger, for at forhindre ulovlig brug ?

Det vil jeg da heller ikke. Det må de selv om.

> Fair nok - men hvis du ikke respekterer opretshavernes ret til at håndhæve
> deres ophavsret uden brug af tekniske foranstaltninger,

De har da deres fulde ret. Men hvis de fuldstændigt vil  vil forhindre
teenangere i at kopiere CD'ere til vennerne, så har de i praksis et
problem.

På samme måde kan jeg håndhæve at hunde ikke må lægge deres
efterladenskaber på mit fortov. I praksis har jeg et problem.

>  så tvinger du jo
> netudgivere til at forkrøble deres produkter også...

Jeg tvinger dem ikke til noget.
De kan vælge at forkrøble deres produkter og sove trygt om natten i falsk
vished om at deres værker ikke bliver kopieret (for det gør de).
Eller de kan lave ordentlige produkter, leve med at de bliver kopieret og
sælge dem til sådan nogen som mig.

Det er deres frie valg.

--
Niels Elgaard Larsen