Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?røm?= relevant?)

At 01:00 AM 1/25/03, Niels Elgaard Larsen wrote:
Erik Lange wrote:

> [...]

Nja, ikke som loven er nu.
Men jeg mener at de helt bevidst har presset på for at InfoSoc gennemført
for at kunne stoppe det, der før var lovlig kopiering.

Hvem er "de" ?

DDF og Hollowod-slænget har faktisk diamentralt modsatte holdninger...

> Nej  - DDF vs. Newsbooster viser, at det kan de faktisk godt gøre noget
> ved ;-)

Jeg sagde ikke umuligt.
Med begrænset mener jeg at de kan stoppe de store fisk, men ikke de små.
Pladeselskaberne kan fx stadig bruge deres ophavsret til at forhindre at
andre pladeselskaberudgiver og sælger deres musik.
Det var også for at forhindre den slags, at man indførte
ophavsretten/copyright. Ikke for at forhindre finske børnehavebørn i at
synge eller børn i at kopiere bøger og musik.

Enig - men det behøver man ikke tekniske foranstaltninger til.

> Jeg har ingen tillid til Hollings & Co.

> Hollings motivation for lovpligtig TCPA (CBDTPA), er at han mener ikke
> nogle udgivere vil udgive på internettet, hvis ikke deres værker beskyttes
> teknologisk imod misbrug.
>
> Han har ikke overvejet, at de kan  beskyttes juridisk via ophavsretten,
> som de er i EU via f.eks. databasedirektivet.

Så har du mere tillid til Hollings end jeg har.

Nja... man kan også sige du er mere paranoid ;-)

Jeg tror, at han vil stoppe både ulovlig kopiering og det der før var
lovlig kopiering til eget brug for at øge fortjenesten i branchen.

Nu har jeg heller ikke vildt meget tillid til det amerikanske politiske system, men det er da lidt af en beskyldning... det er jo nærmest en konspirationsteori, der aldrig vil kunne opnå sympati hvis den åbent erkendes som motivation af en politiker.

Desuden er jeg ret ligeglad med om de udgiver deres værker på internettet.

Det er jeg bestemt ikke.

Gælder det alle informationsudgivere ?

Jeg er da meget glad for, at aviserne herhjemme er på nettet - det har jeg stor glæde af. Det samme gælder TV-stationernes nyheder. Og hvis jeg kunne leje film på nettet, fremfor at skulle traske ned i Blockbuster, ville jeg da også mene det var et fremskridt.

Jeg synes det er en _meget_ konservativ holdning til informationssamfundet du ligger for dagen ;-)

> Hvordor er det så, du mener aviserne skal beskytte deres indhold, hvis de
> vil undgå at de bliver kopieret og brugt ulovligt ?

Det mener jeg heller ikke. Jeg skal ikke fortælle dem hvad de skal gøre.
Jeg siger bare at de har ret til det.

Ja - men du sagde også, at hvis de ikke brugte tekniske foranstaltninger, så var de selv ude om det... det er der jeg mener du ikke respekterer ophavsretten.

> Så forstår jeg ikke, hvorfor du vil ha' netudgivere til at beskytte deres
> udgivelser med teniske foranstaltninger, for at forhindre ulovlig brug ?

Det vil jeg da heller ikke. Det må de selv om.

Men hvad vil du foretrække ?

> Fair nok - men hvis du ikke respekterer opretshavernes ret til at håndhæve
> deres ophavsret uden brug af tekniske foranstaltninger,

De har da deres fulde ret. Men hvis de fuldstændigt vil  vil forhindre
teenangere i at kopiere CD'ere til vennerne, så har de i praksis et
problem.

Ja - et oplysningsproblem, og et problem med en uforståelig lov, som teenagere (eller andre logisk tænkende mennesker) ikke kan forholde sig til, fordi loven ikke er logisk.

De har ikke et teknisk problem -IMHO.

På samme måde kan jeg håndhæve at hunde ikke må lægge deres
efterladenskaber på mit fortov. I praksis har jeg et problem.

Er dit problem ikke, at få hundeejerne til at respektere hvor deres hunde må skide, og hvor de ikke må ?

Eller har du et teknisk problem med at overvåge og registrere synderne ?

>  så tvinger du jo
> netudgivere til at forkrøble deres produkter også...

Jeg tvinger dem ikke til noget.
De kan vælge at forkrøble deres produkter og sove trygt om natten i falsk
vished om at deres værker ikke bliver kopieret (for det gør de).
Eller de kan lave ordentlige produkter, leve med at de bliver kopieret og
sælge dem til sådan nogen som mig.

Det er deres frie valg.

Hvis du forestrækker at de ikke forkrøbler deres produkter, har du så ikke også et medansvar for at medvirke til at ophavsretsloven bliver respekteret, eller ihvertfald til ikke at medvirke til at den ignoreres og overtrædes, fordi man kan ?

Hvis ikke du påtager dig dette moralske ansvar som borger, så mener jeg du indirekte selv er ude om, hvis udgiverne forkrøbler deres produkter, også overfor dig. Og hvis alle udgivere forkrøbler deres produkter, fordi ingen respekterer deres ophavsret, så har du et problem, fordi du ikke længere har noget valg, mellem forkøblede og fornuftige produkter - måske ikke idag eller imorgen, men snart.

Hvis du er ligeglad med udbuddet af informationer i informationssamfundet, så okay, så kan du være ligeglad... men det er altså mere konservativt, end jeg kan acceptere...

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj