Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?røm?= relevant?)

Erik Lange wrote:

> Nu har jeg heller ikke vildt meget tillid til det amerikanske politiske
> system, men det er da lidt af en beskyldning... det er jo nærmest en
> konspirationsteori, der aldrig vil kunne opnå sympati hvis den åbent
> erkendes som motivation af en politiker.

Det ved jeg nu ikke. En politker kan jo godt have den holdning at man skal
ændre en lov for at gavne en bestemt branche. Hvordan kan man fx ellers
forklare the Sonny Bono Copyright Term Extension Act

> Det er jeg bestemt ikke.
>
> Gælder det alle informationsudgivere ?
>
> Jeg er da  meget glad for, at aviserne herhjemme er på nettet - det har
> jeg stor glæde af. Det samme gælder TV-stationernes nyheder.

Enig, men de er jo netop heller ikke bekyttet af tekniske anordninger.

> Og hvis jeg
> kunne leje film på nettet, fremfor at skulle traske ned i Blockbuster,
> ville jeg da også mene det var et fremskridt.

Det er måske praktisk (men vil sikkert kræve en Windows maskine)

> Jeg synes det er en _meget_ konservativ holdning til informationssamfundet
> du ligger for dagen ;-)

Nej, men internettet egner sig bedre til frie informationer.
Derfor er det ekstra slemt at sådan noget som projekt Gutenberg lige er
blevet sat 20 år tilbage. Den slags er meget vigtigere end at kunne leje
film over nettet.

> Ja - men du sagde også, at hvis de ikke brugte tekniske foranstaltninger,
> så var de selv ude om det... det er der jeg mener du ikke respekterer
> ophavsretten.

Jeg respekterer skam ophavsretten. Jeg konstaterer bare at det er det ikke
alle der gør.

> Men hvad vil du foretrække ?

Jeg har jo sagt utallige gange at jeg personligt ikke køber forkrøblede
produkter. Så jeg foretrækker naturligvis udgivelser uden tekniske
foranstaltninger.

Men jeg forlanger det ikke.
På samme måde foretrækker jeg også øl, der smager af noget, sæbe uden
parfume, film i bredformat og andre mærkelige ting.
Men jeg kan ikke forlange at alle producenter laver produkter efter min
smag.

> Ja - et oplysningsproblem, og et problem med en uforståelig lov, som
> teenagere (eller andre logisk tænkende mennesker) ikke kan forholde sig
> til, fordi loven ikke er logisk.
>
> De har ikke et teknisk problem -IMHO.

Jo, hvis de vil forhindre al kopiering.

> Er dit problem ikke, at få hundeejerne til at respektere hvor deres hunde
> må skide, og hvor de ikke må ?
Joh. Men det virker ikke.

> Eller har du et teknisk problem med at overvåge og registrere synderne ?
Det ville jeg vel have hvis hundelortene var helt utålelige.

I praksis gør jeg ingen af delene. Min problem består i at undgå at træde i
de hundelorte der er. Det er ikke rimeligt, men sådan er det. Love og
regler løser ikke alle problemer.

> Hvis du forestrækker at de ikke forkrøbler deres produkter, har du så ikke
> også et medansvar for at medvirke til at ophavsretsloven bliver
> respekteret,

Love skal overholdes, ja.

> eller ihvertfald til ikke at medvirke til at den ignoreres og
> overtrædes, fordi man kan ?

Det kommer jo lidt an på hvad du mener med medvirke. Jeg vil ikke opfordre
til at bryde loven.

Men jeg har fx ikke tænkt mig at undlade at sige, at jeg synes loven er
forkert. Hvis det får nogen til at ignorere den, er det deres ansvar.

> Hvis ikke du påtager dig dette moralske ansvar som borger, så mener jeg du

Ja, men jeg har ikke noget specielt ansvar overfor ophavsretsloven. Det
gælder for alle love at man ikke overtræde dem fordi man kan.
Man kan fx også overtræde færdselsloven og det er trods alt mere alvorligt.

> indirekte selv er ude om, hvis udgiverne forkrøbler deres produkter, også
> overfor dig. Og hvis alle udgivere forkrøbler deres produkter, fordi ingen
> respekterer deres ophavsret,

Hvad nu hvis de gør det for at forhindre lovlig privat kopiering?

> så har du et problem, fordi du ikke længere
> har noget valg, mellem forkøblede og fornuftige produkter - måske ikke
> idag eller imorgen, men snart.

Nu er vi igang med at spå om fremtiden.
Jeg tror, at i længden så får forbrugerne det, de vil have.
Der vil være mange som jeg, der ikke vil have kontrol og DRM systemer. Og
der vil være ophavsmænd, der vil levere varen.

> Hvis du er ligeglad med udbuddet af informationer i informationssamfundet,
> så okay, så kan du være ligeglad... men det er altså mere konservativt,
> end jeg kan acceptere...

Udbuddet af informationer i informationssamfundet er vokset kraftigt de
sidste 20 år. Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle blive ved. Altså
bortset fra love som InfoSoc og Sonny Bono.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug