Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?rxm?= relevant?)

On Saturday 25 January 2003 00:00, Erik Lange wrote:

> Nej - det kommer an på hvem "man" er ;-)
>
> Du tænker på  §12, der gælder for privatpersoner. Men nu er der jo
> andre end privatpersoner der surfer på internettet, og de har ikke
> nødvendigvis samme undtagelsesretter.

Nej men så har man jo nogle rettigheder til at lave 'flygtige kopier som
en del af en integreret process' den del af loven der skal gøre det
muligt uforbeholdent at cache. Ideen er jo at man skal kunne kopiere så
længe det ikke er ophavsretligt relevant.
Newsbooster har da så vidt jeg ved aldrig delt ud af deres kopier. I
modsætning til google som rent faktisk fremviser deres cache, men det
må man åbenbart gerne?

> Det kommer heller ikke an på værkstypen ;-)

> Nej, for de ville ikke acceptere, at brug af tekniske
> foranstaltninger skulle afgøre gyldigheden af deres ophavsret eller
> ej.
>
> Den ville de ha' mulighed for at håndhæve, uanset om der var brugt
> robots.txt, eller andet, eller intet.

Jo det forstår jeg godt, men i en uklar og indviklet sag som Newsbooster
sagen, er da det ikke rimeligt at man forsøger at indgå i dialog med
modparten inden man bringer domstolene ind? En robots.txt fil er en del
af en sådan dialog.

> Sådan som du siger DDF burde ha' brugt den, så fungerer den som
> beskyttelse mod uretmæssig brug, af værker der er beskyttet af
> ophavsretsloven.

Næ den beskytter ingenting, ikke mere end et klistermærke på en CD der
siger 'Denne CD er kopibeskyttet'. Og nej det er ikke den måde den er
beregnet til at blive brugt, og det er heller ikke den måde jeg
agiterer for at den skulle være blevet brugt.

> Hvis du nu trækker det tilbage, og siger det ikke er dens normale
> funktion, så ville de altså skulle bruge kraftigere foranstaltninger,
> hvis de skulle forhindre uretmæssig brug via tekniske
> foranstaltninger, og så er vi ude i et teknologisk kapløb, som DDF
> ikke ønsker at deltage i - de holder sig til deres ophavsret.

DDF ønsker særbehandling i forhold til hvad der er normal skik og brug
på internettet. Det kan være der er en god grund til den særbehandling,
fordi dansk lov giver mulighed for det, men er det så ikke rimeligt at
de gør opmærksom på det af almindelig vej først?

--
Esben Jensen