Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?røm?= relevant?)

At 04:16 AM 1/25/03, Niels Elgaard Larsen wrote:
Erik Lange wrote:

> [...]

Det ved jeg nu ikke. En politker kan jo godt have den holdning at man skal
ændre en lov for at gavne en bestemt branche. Hvordan kan man fx ellers
forklare the Sonny Bono Copyright Term Extension Act

Uha, for en tillid tildemokratiet ;-)

> Det er jeg bestemt ikke.
>
> Gælder det alle informationsudgivere ?
>
> Jeg er da  meget glad for, at aviserne herhjemme er på nettet - det har
> jeg stor glæde af. Det samme gælder TV-stationernes nyheder.

Enig, men de er jo netop heller ikke bekyttet af tekniske anordninger.

Jo, det vil jeg mene de er ;-)

SMIL-filer, f.eks.

Jeg tror du har misforstået hvad tekniske foranstaltninger er... Jeg mener de kan bruges og misbruges. Det er misbrug, når de anvendes på en måde, så de fratager brugerne rettigheder som brugerne ellers havde. Ellers synes jeg det er helt fint at bruge dem.

> Og hvis jeg
> kunne leje film på nettet, fremfor at skulle traske ned i Blockbuster,
> ville jeg da også mene det var et fremskridt.

Det er måske praktisk (men vil sikkert kræve en Windows maskine)

Tjah... eller TCPA, hvis ikke folk respekterer ophavsretten i sig selv, og retter sig efter vejledende tekniske foranstaltninger, men inisisterer på, at alt hvad man kan, det har man lov til - "for sådan er nettets natur nu engang, og det må udgiverne bare finde sig i!".

> Jeg synes det er en _meget_ konservativ holdning til informationssamfundet
> du ligger for dagen ;-)

Nej, men internettet egner sig bedre til frie informationer.
Derfor er det ekstra slemt at sådan noget som projekt Gutenberg lige er
blevet sat 20 år tilbage. Den slags er meget vigtigere end at kunne leje
film over nettet.

Nå... ikke for mig, tror jeg.. hvad er projekt Gutenberg ?

Har aldrig hørt om det og har ikke savnet det - derimod savner jeg et bredere udbud af underholdning på internettet.

Er du sikker på, at du ikke kun snakker på et lille mindretal af teknikkeres vegne, og ikke på den brede befolknings ?

Hvorfor skal et lille mindretal af teknokrater bestemme over flertallets informationssamfund ?

> Ja - men du sagde også, at hvis de ikke brugte tekniske foranstaltninger,
> så var de selv ude om det... det er der jeg mener du ikke respekterer
> ophavsretten.

Jeg respekterer skam ophavsretten. Jeg konstaterer bare at det er det ikke
alle der gør.

Men jeg synes, at du også konstaterer, at det skal udgiverne finde sig i, og acceptere at sådan er det, eller beskytte deres indhold med tekniske foranstaltninger og forkrøble deres produkter...

> Men hvad vil du foretrække ?

Jeg har jo sagt utallige gange at jeg personligt ikke køber forkrøblede
produkter. Så jeg foretrækker naturligvis udgivelser uden tekniske
foranstaltninger.

Hvad vil du gøre for, at det bliver muligt for udgiverne at udgive uforkrøblede produkter ?

Men jeg forlanger det ikke.
På samme måde foretrækker jeg også øl, der smager af noget, sæbe uden
parfume, film i bredformat og andre mærkelige ting.
Men jeg kan ikke forlange at alle producenter laver produkter efter min
smag.

Det kan du ikke, nej - men du kan fremme udgivelsen af uforkrøblede produkter, ved ikke at acceptere, at disse misbruges af dem der kan, fordi de kan.

> Ja - et oplysningsproblem, og et problem med en uforståelig lov, som
> teenagere (eller andre logisk tænkende mennesker) ikke kan forholde sig
> til, fordi loven ikke er logisk.
>
> De har ikke et teknisk problem -IMHO.

Jo, hvis de vil forhindre al kopiering.

Det vil de heller ikke - nu er du ude i konspirationsteorier igen...

> Er dit problem ikke, at få hundeejerne til at respektere hvor deres hunde
> må skide, og hvor de ikke må ?
Joh. Men det virker ikke.

> Eller har du et teknisk problem med at overvåge og registrere synderne ?
Det ville jeg vel have hvis hundelortene var helt utålelige.

I praksis gør jeg ingen af delene. Min problem består i at undgå at træde i
de hundelorte der er. Det er ikke rimeligt, men sådan er det. Love og
regler løser ikke alle problemer.

Du svarede selv - i praksis gør du ingenting - du accepterer altså stiltiende, at folk ikke sølger reglerne... hvis alle gjorde som dig, så siger det jo sig selv, at respekten for landets love daler - og dermed at der må tages skrappe midler i brug, for at håndhæve disse, hvis man ønsker dette - f.eks. hvis ens rettigheder krænkes. Meget kedelig udvikling.

> Hvis du forestrækker at de ikke forkrøbler deres produkter, har du så ikke
> også et medansvar for at medvirke til at ophavsretsloven bliver
> respekteret,

Love skal overholdes, ja.

> eller ihvertfald til ikke at medvirke til at den ignoreres og
> overtrædes, fordi man kan ?

Det kommer jo lidt an på hvad du mener med medvirke. Jeg vil ikke opfordre
til at bryde loven.

Du vil heller ikke opfordre til at den overholdes - det er næsten det samme.

Men jeg har fx ikke tænkt mig at undlade at sige, at jeg synes loven er
forkert. Hvis det får nogen til at ignorere den, er det deres ansvar.

Hvis vi skifter "loven" ud med "ophavsretten" i ovenstående, mener du så stadig det samme ?

Jeg mener også loven i sin nuværende form er forkert - men jeg mener ophavsretten er korrekt og bør respekteres.

> Hvis ikke du påtager dig dette moralske ansvar som borger, så mener jeg du

Ja, men jeg har ikke noget specielt ansvar overfor ophavsretsloven. Det
gælder for alle love at man ikke overtræde dem fordi man kan.
Man kan fx også overtræde færdselsloven og det er trods alt mere alvorligt.

Er det ?

> indirekte selv er ude om, hvis udgiverne forkrøbler deres produkter, også
> overfor dig. Og hvis alle udgivere forkrøbler deres produkter, fordi ingen
> respekterer deres ophavsret,

Hvad nu hvis de gør det for at forhindre lovlig privat kopiering?

Konspirationsteori :-(

Og hvis du har ret, så gør de jo noget ulovligt, eftersom lovlig proivat kopiering netop er ulovlig.

> så har du et problem, fordi du ikke længere
> har noget valg, mellem forkøblede og fornuftige produkter - måske ikke
> idag eller imorgen, men snart.

Nu er vi igang med at spå om fremtiden.
Jeg tror, at i længden så får forbrugerne det, de vil have.
Der vil være mange som jeg, der ikke vil have kontrol og DRM systemer. Og
der vil være ophavsmænd, der vil levere varen.

Jeg ser principielt intet forkert i DRM systemer. Jeg håber udgiverne vil benytte dem fornuftigt. Som f.eks. TV-stationerne benytter SMIL-filer til at begrænse adgangen til deres indhold - og jeg håber og tror forbrugerne vil respektere disse og ophavsretten.

> Hvis du er ligeglad med udbuddet af informationer i informationssamfundet,
> så okay, så kan du være ligeglad... men det er altså mere konservativt,
> end jeg kan acceptere...

Udbuddet af informationer i informationssamfundet er vokset kraftigt de
sidste 20 år. Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle blive ved. Altså
bortset fra love som InfoSoc og Sonny Bono.

Det kan jeg heller ikke - men hvis det kræver indførsel af lovpligtig TCPA, fordi folk ikke respekterer ophavsretten i sig selv, så mener jeg vi går glip af de største fordele ved informationssamfundet, såsom ytringsfrihed og inivationsfrihed.

Det forpligter at ha' adgang til så mange informationer - det forpligter til at man opfører sig ordentligt, overfor informationsudbyderne. Og denne forpligtelse, bør naturligvis gå begge veje.

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj