Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?rxm?= relevant?)

On Saturday 25 January 2003 16:32, Erik Lange wrote:

> Det tror jeg ikke - men de har været gode til at spille rollen som
> nogle små stakkels forfulgte frihedskæmpere - jeg mener de er nogle
> kommercielle snyltere - om deres snylteri så er lovligt eller ej, må
> en dommer afgøre.

Jo der har været en hel del ynk fra begge sider. Det skal man passe på
med ikke at lade sig forføre af. Men for mig lader det til at
Newsbooster sælger ud af hovedstolen nu, de sælger deres maskineri til
private en gang for alle.

> Var du betalende kunde ?
>
> Ellers har du vel ikke mistet noget  ;-)

Jo potentiel mulighed for andre og bedre versioner. Een får en god ide,
andre lader sig inspirere af den og fører den bedre ud i praksis. Det
tror jeg ikke der er nogen der tør i Danmark de næste par år.

> Og hvis du var, så vil du snart kunne købe en endnu mere komplet
> service, direkte fra kilden, når DDF's medlemmer åbner deres egen
> service.

Det er jo noget helt andet i og med det er DDFs medlemmer. Så kan jeg jo
bare gå ned og købe Berlingeren, der står det samme i.
Det er jo netop fordi jeg vil undgå kilden, for at få en oversigt urørt
af menneskehånd. Det er også derfor jeg ofte bruger google istedet for
jubii.
Men der er behov for begge dele.

> Jep - og Newsbooster markedsførte sig heftigt på  at være en
> nyhedstjeneste, lige indtil de fik breve fra DDF's advokater - så var
> de pludselig en frihedskæmpende søgemaskine.

Og sandheden er vel nærmere at de er begge dele, ingen af delene og
noget helt tredje. Men sådan kan de jo ikke markedsføre sig, det fatter
folk jo ikke. Folk er nødt til at lære det nye produkt at kende inden
de kan danne sig et indtryk af hvad det egentligt er. Og der mener jeg
det er ærgerligt at Newsbooster ikke i særlig høj grad får mulighed for
at finde et ståsted, og at brugerne ikke får tid til at se hvad det
kan, inden man begynder at afgøre hvad det er og hvordan det bliver
brugt.

> DDF's advokater skrev mange breve til Newsbooster,og Newsbooster
> ændrede deres service på internettet, så den var i overensstemmelse
> med DDF's krav - men de fortsatte den - ifølge DDF - krænkende
> service i deres daglige nyhedsbreve, og nægtede at stoppe disse.

Jo og nu har jeg ikke set de pågældende nyhedsbreve, jeg kunne godt
forestille mig at de kunne være over stregen. Det blev der jo lagt
meget vægt på i afgørelsen. Det er så noget skidt at Newsbooster får
ødelagt det juridiske miljø for mere rimelige services af samme art.
Jeg forstår så slet ikke at man ikke kan lave en afgørelse der er lidt
mindre ekstrem, istedet for nærmest at sige at newsbooster ikke engang
må linke uanset hvordan det så foregår. Men det er måske netop
fogedrettens natur.

> Argh... går ud fra der mangler en sarkasme disclaimer omkring
> ovenstående paragraf ;-)

> Jeg mangler information - jeg har ikke problemer med at søge i den
> der findes.

Der mangler et forsigtigt ironisk smil. Men jeg mener ånden i det
seriøst. Det er jo efter min mening netop ikke de kommercielle
foretagender som giver det relevante indhold. 'Kommerciel' her ment som
stil og kultur ikke nødvendigvis målt i penge.
Og jeg besøger udelukkende DDF's medlemmer's sider når jeg støder på et
link. Som de er nu finder jeg dem ret ubrugelige. Det er netop aviser
på en skærm, og der er deres grundprodukt, papiravisen meget bedre.

Hvis man søger på nyheder, så støder man ofte på 20 fuldstændigt
enslydende artikler forskellige steder fra. Netop fordi de bare bliver
købt og viderebragt. Det er da forurening så det basker.

> Der er specielle undtagelser for opretshavernes eneret til private i
> ophavsretsloven.

> Hvis du ikke tjener en krone, og ikke undergraver opretshavernes
> mulighed for at tjene penge på deres indhold, så tror jeg ikke der er
> nogen der kan komme efter dig. Men hvis du tager 1.495,- om året af
> dine brugere, for at de kan bruge din tjeneste, og den ejes af et
> anpartsselskab, så vil jeg ikke mene du kan hævde at det er en privat
> hjælpeorganisation du har gang i ;-)

Nøh, men tingene starter i det små og har en tendens til at vokse hvis
det er godt. Jeg ville nødig starte noget hvis jeg juridisk kun har
mulighed for at være ikke-kommerciel. Derfor betragter jeg mig da altid
som udbyder af information på linje med  alle andre uanset om jeg så
kun har 2 læsere om måneden.

Jeg prøver slet ikke at påstå at Newsbooster ikke var kommerciel, jeg
synes det er en hamper pris, men det er vel principielt ikke prisen der
skal afgøre hvad der er rigtigt eller forkert. Selvom det da rimeligvis
kan være en skærpende omstændighed hvis man scorer kassen på
ulovligheder.

> Det gjorde det da heller ikke forhen - jeg har fået stukket mange
> underlige publikationer i hånden på strøget, af velmenende private
> organisationer.

Jo men de får ikke så mange læsere. Om ikke andet fordi papir er dyrt.
På nettet ser vi jo en gang imellem at de glade amatører i korte
perioder kan overgå alle hvad antal læsere/brugere angår.

> Det mener jeg ikke er rimeligt.

Ja både og. På den ene side er effekten af brugen af et værk vel primært
afhængig af hvor mange seere/lyttere/læsere/brugere man har, og ikke
indtægten. På den anden side er privatpersoner jo slet ikke i stand til
at indgå i de meget indviklede regler og procedurer som omfatter
erhvervsdrivende, og de deraf juridiske omkostninger.
Men det er vel lidt en ny problemstilling, fordi førhen var ophavsret
ikke noget almindelige mennesker behøvede at bekymre sig om, nu er det
relevant for utroligt mange mennesker.

> Men det er fakktisk et alvorligt problem i nogle sammenhænge. F.eks.
> beregnes KODA-afgift for radio- /TV-udsendelse efter hvor mange
> potentielle lyttere du har - ikke faktiske, men potentielle - det er
> derfor de ikke kan finde ud af at taksere internetudgivelser, men
> stadig kører på en forsøgsordning. Og det er tåbeligt...

He, jeg ser lige i ånden at man takseres for en milliard potentielle
lyttere - nej nu skal vi ikke give dem gode ideer.  ;)

--
Esben Jensen