Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?røm?= relevant?)

Erik Lange wrote:

> Uha, for en tillid tildemokratiet ;-)

Det er da helt normalt. Som når danske ministre prøver at få større
torskekvoter til danske fiskere.

> Jo, det vil jeg mene de er ;-)
>
> SMIL-filer, f.eks.

Skal vi ikke bare konstatere at vi er uenige her?

> Jeg tror du har misforstået hvad tekniske foranstaltninger er...
> Jeg
> mener de kan bruges og misbruges. Det er misbrug, når de anvendes på en
> måde, så de fratager brugerne rettigheder som brugerne ellers havde.

Hvis vi ikke snakker InfoSoc nu, så fratager teksniske foranstaltninger
ikke brugerne rettigheder. Det fratager dem måske muligheder, men det er
noget andet.

Jeg har også efter InfoSoc ret til at downloade TV-avisen fra www.dr.dk
og jeg kan gøre det, men der er sikkert mange, der ikke kan finde ud af, og
man kan sige at de har misten muligheden, hvis de nogensinde havde den.

> Tjah... eller TCPA, hvis ikke folk respekterer ophavsretten i sig selv, og
> retter sig efter vejledende tekniske foranstaltninger, men inisisterer på,
> at alt hvad man kan, det har man lov til - "for sådan er nettets natur nu
> engang, og det må udgiverne bare finde sig i!".

Jeg har aldrig argumenteret for at alt hvad man kan, har man lov til.
Men jeg argumenterer for at hvis man kan og man har lov til det, så skal
man gøre brug af sin ret.

> Nå... ikke for mig, tror jeg.. hvad er projekt Gutenberg ?

http://www.gutenberg.org
Det er en database med public domain bøger. Typisk bøger hvor copyrighten
er udløbet. Alle teksterne er frit tilgængelige i ASCII. Der er nordisk
projekt (Runeberg). Der er et tilsvarende projekt for musik (noder).

> Har aldrig hørt om det og har ikke savnet det - derimod savner jeg et
> bredere udbud af underholdning på internettet.
>
> Er du sikker på, at du ikke kun snakker på et lille mindretal af
> teknikkeres vegne, og ikke på den brede befolknings ?

Det er muligt at den brede befolkning er mere interesseret i at lægge
Absolute Musix 42 på deres MP3-mand end at læse Alice in Wonderland.
Men det har ikke meget med teknikere at gøre-

> Men jeg synes, at du også konstaterer, at det skal udgiverne finde sig i,
> og acceptere at sådan er det, eller beskytte deres indhold med tekniske
> foranstaltninger og forkrøble deres produkter...

Ja, verden er ikke perfekt.
Mit lokale supermarked har reelt valget mellem at lade ekspedienerne lange
alle varer over disken som i gamle dage eller have selvbetjening og
acceptere et vist svind i form af butikstyveri.
De har så vurderet, at det bedst kan betale sig at have selvbetjening.
Det betyder jo ikke, at jeg mener, at kunderne har ret til at stjæle.

(for en ordens skyld må jeg hellere sige at dette var en analogt og at jeg
ikke påstår at ulovlig kopiering er tyveri bare fordi begge dele er
ulovligt)

> Hvad vil du gøre for, at det bliver muligt for udgiverne at udgive
> uforkrøblede produkter ?

Jeg behøver ikke at gøre noget. Det er allerede muligt.

> Det  kan du ikke, nej - men du kan fremme udgivelsen af uforkrøblede
> produkter, ved ikke at acceptere, at disse misbruges af dem der kan, fordi
> de kan.

Jeg accepterer ikke ulovligheder.
Men jeg accepterer lovlig privat kopiering. Det er ikke misbrug.

> Du svarede selv - i praksis  gør du ingenting - du accepterer altså
> stiltiende, at folk ikke sølger reglerne...  hvis alle gjorde som dig, så
> siger det jo sig selv, at respekten for landets love daler - og dermed at
> der må tages skrappe midler i brug, for at håndhæve disse, hvis man ønsker
> dette - f.eks. hvis ens rettigheder krænkes. Meget kedelig udvikling.

Jeg acceptere det overhovedet ikke,
Jeg accepterer heller ikke forureningen af vores drikkevand eller
rockerkrimalitet. Det er bare ikke så tit at jeg har tid til at iføre mig
min superheltkappe og gå ud og bekæmpe alskens dårligdomme.

Hvad gør du for at forhindre spirituskørsel?
Accepterer du bare at uskyldig børn bliver slået ihjel?

> Du vil heller ikke opfordre til at den overholdes - det er næsten det
> samme.

Jeg opfordrer hermed alle til at overholde alle love.
Så er den vist ude af verden.

> Hvis vi skifter "loven" ud med "ophavsretten" i ovenstående, mener du så
> stadig det samme ?
>
> Jeg mener også loven i sin nuværende form er forkert - men jeg mener
> ophavsretten er korrekt og bør respekteres.

Det kommer meget an på hvad du præcist mener med respekteres.
Uden at anvende loven om ophavsret er det uklart hvordan man respekterer
eller ikke respekterer ophavsretten.
Hvis du mener noget med at referere til sine kilder er jeg enig.

> Er det ?

Det drejer sig om menneskeliv.

> Konspirationsteori :-(

Teori. Der skal vist mere kød på for at gøre det til en konspiration.

> Og hvis du har ret, så gør de jo noget ulovligt, eftersom lovlig proivat
> kopiering netop er ulovlig.

Det er da en selvmodsigelse.

> Jeg ser principielt intet forkert i DRM systemer.

Heller ikke jeg.
Jeg gider bare ikke at bruge dem.

> Jeg håber udgiverne vil
> benytte dem fornuftigt. Som f.eks. TV-stationerne benytter SMIL-filer til
> at begrænse adgangen til deres indhold -

At bruge SMIL filer til at begrænse adgangen til indhold er omtrent lige så
fornuftigt som at låse sin cykel med en tøjklemme.

> Det kan jeg heller ikke - men hvis det kræver indførsel af lovpligtig
> TCPA, fordi folk ikke respekterer ophavsretten i sig selv, så mener jeg vi
> går glip af de største fordele ved informationssamfundet, såsom
> ytringsfrihed og inivationsfrihed.

Jeg mener ikke at der kan være noget der _kræver_ indførelsen af TCPA.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug