Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re:[FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St?iso-8859-1?Q?røm?= relevant?)

On Sat, 25 Jan 2003 21:36:06 +0100
Erik Lange <sslug@sslug> wrote:

> Jeg mener ikke det er rimeligt, at vi kan
> nøjes med at købe en lille antal eksemplarer på statens regning, og
> skiftes til at kopiere disse imellem os, via udlån fra bibliotekerne.
> Det mener jeg faktisk er statsautoriseret pirateri. Med mindre
> naturligvis, at kunstnerne modtager en rimelig kompensation (dvs. en
> kompensation der står i forhold til den tabte indtjeneing) for dette
> udlån - men det har jeg ikke lyst til at betale for kollektivt,
> hverken via skat til biblioteker, eller via COPYDAN-afgifter på blanke
> medier.

Jag ven av skat og avgifter fordi Heisenberg lär os at vi må valge
hvis vi vil bestemme position eller energie hos en partikel.

Vil vi ikke tillade betalningen vare uprecis blir vi forceret til en
positionsbestämning av den enkelte konsumenten.

Det ger i sin forlängning ikke en mand en röst, men en röst per
krone.

Ytterligeare et argument för generelle fordelningssytemer er at
marknaden ikke helt afspejler exergiforbrugning (altså virklig
resursanvendning), men derimod magt og historiske stukturer.

Markneden er ikke heller linjär, hvorfor jag er anhängere af regressiv
airtime-ersättning for artister.

Bla bla bla ;-)

Tak Niels, Erik og Esben for en spännende og lärorig dialoge.
Hvem har ophavsret til den hvis nogen vil ge ud den i bokform?

//Erik Josefsson