Digital ophavsret (Was: Re: [ITPOLITIK] Tekniske fo ranstaltninger og ophavsret)

At 10:28 PM 1/25/03, Keld Jørn Simonsen wrote:
On Sat, Jan 25, 2003 at 10:15:41PM +0100, Erik Josefsson wrote:
> [...]

Ophavesretindehavene får da biblioteksafgifter for deres udlån.

Ja, men det er pebernøder, i forhold til de potentielle indtægter de går glip af. Desuden er det kun danske kunstnere, der får del i disse penge. Hvis vi også skulle betale udenlandske kunstnere et tilsvarende vederlag, ville bibliotekerne simpelthen gå bankerot, eller vi ville alle blive flået i skat. Og ifølge Bernerkonventionen, er vi forpligtet til at sikre kunstnerne et rimeligt vederlag - så vi har altså et reelt problem.

"Da jeg var ung" ;-) gik jeg også meget på biblioteket og lånte LP'ere og overspillede disse til bånd - så hvad er forskellen fra analog til digital kopiering ?

Forskellen er, at jeg meget ofte endte med at gå ud og købe de originale LP'er, simpelthen fordi min analoge kopi ikke havde den samme kvalitet som originalen. Den digitale kopi, har den samme kvalitet som originalen (bortset fra coveret - men det kan man efterhånden også reproducere men en scanner og en farveprinter, så det stort set ikke er til at skelne fra originalen).

Jeg mener seriøst, at den digitale udvikling stiller os overfor en opgave som samfund, der er lige så stor som da Gutenberg i sin tid opfandt trykpressen. Før Gutenberg var der ingen ophavsret, for kopierne tog så lang tid at lave, at det ikke var et reelt problem for rettighedshaverne. Nu står vi igen foran (eller efter) en teknologisk revolution, og må som samfund forholde os til denne.

Jeg mener vi må erkende, at digitale kopier adskiller sig væsentligt fra analoge, og at vi derfor er nødt til at ta' højde for dette forhold i vores ophavsretslove, på samme måde som trykpressen førte til ophavsrettens indførelse.

Hvordan vi gør dette, kan der så opstilles mange modeller for, og jeg mener så absolut, at den som industrien (BLAME HOLLYWOOD! ;-)) har lobby'et for, er den allerdårligste man kan forestille sig, da den ikke bare regulerer ophavsretten, men også griber ind i andre fundamentale samfundsmekanismer, som fri tale, fri konkurrence og teknologisk inovationsfrihed m.m.

Men vi kan ikke tillade os bare at BLAME HOLLYWOOD - og jeg mener heller ikke vi skal melde os ud af Bernerkonventionen... vi bliver nødt til at vise lidt mere originalitet, og anvise et reelt alternativ til industriens forkrøblede løsningsforslag. Det er jo os der kender teknikken, så vi burde kunne finde på noget, der er smartere end som så.

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj