Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?røm?= relevant?)

At 06:01 PM 1/26/03, Niels Elgaard Larsen wrote:
Erik Lange wrote:

> Ok - så er jeg fejlinformeret. Hvilken ret havde vi da, til at kopiere
> digitale værker ?
>
> Man kan måske sige, at det var et juridisk ureguleret område - er det det
> du mener ?

Nej, jeg mener at i 1997 (ca) ændrede man loven så digital til digital
kopiering blev forbudt.

Altså - før den tid var digital kopiering et ureguleret område, rent juridisk, og blev derfor sidestillet med analog kopiering, right ?

Eller hvad var det, der før '97, gav dig ret til at kopiere digitale værker ?

Det var vi mange der rystede på hovedet af.

Det er jeg ikke uening med dig i. Jeg siger heller ikke den nuværende lov er noget at råbe hurrah for - det håber jeg ikke du tror.

Loven viste at være ligeså håbløs som ventet og fire år senere blev digital
kopiering tilladt igen. Vi har ikke _fået_ rettet til at privatkopiere
digitalt, der var bare en kort periode på 4 år, hvor det var forbudt.

Øh.. mener du heller ikke, at du har _fået_ retten til analog kopiering ?

Ellers kan jeg ikke se logikken i dit argument.

Man kan selvfølgelig mene, at alt hvad der stadig er tilladt, er et
juridisk ureguleret område. Sådan ser jeg ikke på det.

Mener du så heller ikke, at der er væsentlig forskel på analog og digital kopiering, og mener du så derfor ikke, at ophavsretsloven skal ta' særlige hensyn til digital kopiering ?

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj