Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?rxm?= relevant?)

On Sunday 26 January 2003 18:15, Erik Lange wrote:
> Det er jeg ikke uening med dig i. Jeg siger heller ikke den nuværende
> lov er noget at råbe hurrah for - det håber jeg ikke du tror.

> Øh.. mener du heller ikke, at du har _fået_ retten til analog
> kopiering ?

Det kommer da helt an på hvilken synsvinkel man ser det fra, om man får
rettigheder eller mister rettigheder.
For mig er det vigtigere hvad der er rimeligt set ud fra den nuværende
situation, end hvordan loven førhen har set ud.

> Mener du så heller ikke, at der er væsentlig forskel på analog og
> digital kopiering, og mener du så derfor ikke, at ophavsretsloven
> skal ta' særlige hensyn til digital kopiering ?

Det mener jeg ikke. Og hvis man skal, så skal man da til at tage
stilling til hvad man egentlig mener med digital og analog. For mig at
se kan den forskel fortolkes på mange måder:

Forskellen på analoge og digitale værkstyper:
Musik og billeder er analoge, tekst og software er digitalt

Analoge og digitale medier:
CD'er og hulkort er digitale
Trykt papir er analogt, magnetiske medier kan være begge dele afhængig
af hvordan de aflæses og fortolkes.

Forskellen på analog fortolkning og digital fortolkning:
En scannet version af en bog er analog, en mp3 fil er analog, en text
fil er digital, en midi fil er digital.

Jeg tror den historiske forskel var fra en tid hvor det primært var et
spørgsmål om at skelne mellem analoge og digitale videobånd.

Ideen om kvalitetstab er ikke så relevant længere efter min mening,
fordi digitale ting godt kan have kvalitetstab, og analoge kan have
meget ubetydelige kvalitetstab.

--
Esben Jensen