Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?rxm?= relevant?)

At 06:59 PM 1/26/03, Esben Jensen wrote:
On Sunday 26 January 2003 18:15, Erik Lange wrote:
> Det er jeg ikke uening med dig i. Jeg siger heller ikke den nuværende
> lov er noget at råbe hurrah for - det håber jeg ikke du tror.

> Øh.. mener du heller ikke, at du har _fået_ retten til analog
> kopiering ?

Det kommer da helt an på hvilken synsvinkel man ser det fra, om man får
rettigheder eller mister rettigheder.
For mig er det vigtigere hvad der er rimeligt set ud fra den nuværende
situation, end hvordan loven førhen har set ud.

Jeg ser det ud fra Bernerkonventionens intentioner om at anspore til immateriel produktion og opnå så stor en spredning af disse i samfundet som muligt - ofte to modstriedende interesser, der skal vejes op imod hinanden:

Oprethavers ret til et rimeligt vederlag (hvilket gerne skulle motivere til produktion) og borgernes ret til at forbruge værkerne (så de producerede værker kommer hele samfundet til gode).

> Mener du så heller ikke, at der er væsentlig forskel på analog og
> digital kopiering, og mener du så derfor ikke, at ophavsretsloven
> skal ta' særlige hensyn til digital kopiering ?

Det mener jeg ikke. Og hvis man skal, så skal man da til at tage
stilling til hvad man egentlig mener med digital og analog. For mig at
se kan den forskel fortolkes på mange måder:

Forskellen på analoge og digitale værkstyper:
Musik og billeder er analoge, tekst og software er digitalt

Analoge og digitale medier:
CD'er og hulkort er digitale
Trykt papir er analogt, magnetiske medier kan være begge dele afhængig
af hvordan de aflæses og fortolkes.

Forskellen på analog fortolkning og digital fortolkning:
En scannet version af en bog er analog, en mp3 fil er analog, en text
fil er digital, en midi fil er digital.

Jeg tror den historiske forskel var fra en tid hvor det primært var et spørgsmål om at skelne mellem analoge og digitale videobånd.

Ideen om kvalitetstab er ikke så relevant længere efter min mening, fordi digitale ting godt kan have kvalitetstab, og analoge kan have meget ubetydelige kvalitetstab.

Ok - den kan jeg godt købe... men dvs. at vi er nød til at revurdere alle former for kopiering, da den teknologiske udvikling har gjort, at kopierne her af en væsentlig anden kvalitet idag, end de var for 20 år siden. Dermed også muligheden for at kopierne undergraver opretshavernes mulighed for at få et rimeligt vederlag, såfremt vi tillader fri kopiering. Og den mulighed må vi ikke undergrave, da der så ikke længere er noget til at motivere til ny produktion, hvilket vil medføre et kunstnerisk fattigere samfund, til skade for alle borgere. Eller hvad ?

Hilsen, Erik Lange --

Om den nye ophavsretlov:
"Det skal nok blive sjovt at forklare min søn om det!
- det med blomster, bier og relativitetsteori er jo vand ved siden af."

Henrik Lund Kramshøj