Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?rxm?= relevant?)

On Sunday 26 January 2003 20:47, Erik Lange wrote:

> Det er nok det smarteste, ja...

> Enig - hmm... er jeg virkelig så gammeldags ?
>
> Damn!

Hehe, jeg tror slet ikke du er gammeldags set i forhold til de fleste
danskere. Men vi har kun lige set smagsprøver på informationssamfundet,
og det er jo gerne den menneskelige tilpasningsevne der tager længst
tid.

> Hmm... det kræver så, at vi går væk fra at motivere til produktion,
> ved at give oprathavere ret til et rimeligt vederlag for deres
> frembringelser... jeg tror det vil være meget problematisk - selv
> inden for software, er det ikke slået igennem endnu. Men jeg kan godt
> se din pointe.

Der vil i sådan en situation sikkert være værkstyper der helt forsvinder
fra jordens overflade. Men jeg er nok lidt mere forhåbningsfuld end
dig, for jeg tror med hensyn til kunsten at det er noget man gør fordi
det skal ud. Selv når kunstnerne risikerer forfølgelse udøver de deres
kunst.
Det der med at tjene penge på kunst er da en ret ny ting, og der er vel
ikke mange andre end musikindustrien og Hollywood der har det store
held med det.
Menneskets natur er at skabe, det kan hverken penge, teknologi eller lov
lave om på. :)

De ting der vil kunne klare sig vil være ting der ikke nemt kan
kopieres, enten fordi de er tæt knyttet til et fysisk materiale (bøger,
biograffilm) eller fordi de kræver menneskelig medvirken (undervisning,
support, koncerter, dramatik)

> Jeg tror bare der går lang tid, før vi kan melde os ud af
> Bernerkonventionen, eller få ændret det grundliggende princip i
> denne.

Ja helt klart, det tager måske flere generationer

> [...]
> brug forudsætter eksplicit godkendelse fra opretshaver - og det er jo
> mildt sagt at gå den modsatte vej. De har foreslået, at den danske
> regering indfører en sådan praksis i danmark, og påsigt arbejder på
> at eksportere dette regelsæt til resten af EU, og i sidste ende af
> den vej, får ændret Bernerkonventionen. Det er efter min mening helt
> jul i hovedet! Men det er stærke kræftervi er oppe imod der, som vi
> bliver nødt til at forholde os til... jeg så helt at vi kunne anvise
> dem et alternativ, der kan accepteres af alle parter...

Hmm, ja. Jeg er mere bange for Sony og Egmont end jeg er for jörg Heider
og Le Pen.
En eller anden sagde at vi i Danmark aldrig får diktatur, fordi vi er i
stand til at grine af selvbestaltede magtpersoner. Vi skal grine lidt
mere af underholdningsindustrien. De bliver sgu taget for seriøst.

> Hmm... det kræver altså, at vi kan anvise en anden vej at ernære sig
> på, for opretshaverne...

De kan skrive avisartikler, lave reklamefilm på bestilling, skrive
festsange til Socialdemokratiets jubilæer. Det lyder ikke så
glorværdigt, men det er også synd for buntmagere, børstenbindere og
sadelmagere. Erhverv skifter.
Men som sagt mine visioner er langsigtede, og rimeligt ubrugelige på det
kortsigtede politiske plan. På kort sigt skal de kunne tjene penge
indtil de finder ud af at omstille sig.
Der tror jeg vi er nødt til at arbejde hårdt for at finde brugbare
studehandler. Og så holde stædigt på rettighederne for forbrugere og
små ophavsmænd. De store kommer ikke til at mangle indflydelse, og jeg
tvivler på vi kan gøre dem tilfredse, de tager hele armen hvis vi
rækker dem en lillefinger.
Jeg tror den bedste løsning er pragmatisk at forsøge at begrænse den
uatoriserede kopiering både lovlig og ulovlig, istedet for at forsøge
at finde mirakelkure. I virkeligheden synes jeg slet ikke det går så
skidt, i forhold til skræmmescenarierne.

> Jeg ikke det er helt urimeligt at sige, at kopiering skal forudsætte
> ejerskab af et original-eksemplar... man kan jo godt være ejer af
> noget, som man har fået gratis...

Jo det er en meget rimelig ide, og en som folk kan forstå. Men vi støder
ind i problemstillingen om hvorvidt ejerskab en kopi også kræver
ejerskab at originalen. Det er lidt problematisk hvis originalen
forsvinder.

--
Esben Jensen