Re: [ITPOLITIK] Tekniske foranstaltninger og ophavsret (Was: Re: [FORENING] Re: Re: [FORENING] [OT] DVD'er relevant? St ?iso-8859-1?Q?rxm?= relevant?)

> Hmm, ja. Jeg er mere bange for Sony og Egmont end jeg er for jörg Heider
> og Le Pen.

Meget fornuftig. De sist nevnte er dødelige. De to første er udødelige. :-)

> En eller anden sagde at vi i Danmark aldrig får diktatur, fordi vi er i
> stand til at grine af selvbestaltede magtpersoner. Vi skal grine lidt
> mere af underholdningsindustrien. De bliver sgu taget for seriøst.

Korrekt observert - Diktatur i Danmark ville aldri vinne permanent
fotfeste. Hold fast på monarkiet og grin videre.
Ett folk som foretekker 3 håndmad og en bajer får alltid tid nok til å tenke
over saken og gjør ikke noe overilet.

> Jo det er en meget rimelig ide, og en som folk kan forstå. Men vi støder
> ind i problemstillingen om hvorvidt ejerskab en kopi også kræver
> ejerskab at originalen. Det er lidt problematisk hvis originalen
> forsvinder.

Tenke tenke - slik jeg ser det fra Norges land, og Norge er ikke Danmark, men allikevel.

Jeg har gjort mange observasjoner i Norge - en av dem er:
I praksis - altså uten å tenke på det juridiske er det slik i Norge
at du kan ta en kopi til eget bruk og du kan gi bort kopier til venner.
Legg merke til at det betyr "gi bort uten forventning om å få noe tilbake".
Jeg kan også låne ut originalen - f.eks DVD filmen til venner.
Med andre ord ukomersielt. Slik har det blitt praktisert i minst 30 år.
Jeg tror at det blir slik de neste 30 år også.
Jeg har til dags dato ikke sett piratkopiert kunst i Norge til salgs i Norge.
Folk er simpelthen uvillig til å kjøpe tyvegods av sine favorittband til 50 kroner
når de får kjøpt originalen til 100 kroner.
Gleden av å eie f.eks. Amelie på DVD er så stor at jeg kjøpte 3 stykker.
1 gav jeg bort til jul.
1 byttet jeg bort mot en Nokia 3210 mobiltelefon.
1 har jeg selv fordi den er unik fra Taiwan (og original) med teksting på fransk.
Det kan godt tenkes at jeg kommer til å kjøpe Amelie 1 gang til fordi nå er den på tilbud til 99 kroner
med teksting på Norsk - den kan jo være kjekk å låne ut til venner med eldre barn.
Kort sagt - det er så mye musikk og filmer der ute at alt du trenger er gode venner.
Folk flest har god råd og har det de virkelig har lyst på.
Og hvis du er venneløs får du pent vente til alt kommer på Fjernsynet.
Det er der de fleste ser filmene.
Musikk? Slå på radioen og du trenger ikke mer bekymre deg om copyprotection
og annet dill. DAB er på vei inn og det koster 120 pund i England for ett PCI kort
til datamaskinen med alt det du trenger.

Det jeg har sett av piratvarer er kassetter, videoer, DVDer og lignende som turister
har slept med hjem fra Østeuropa og Asia.

Fra mitt rent praktiske ståsted uten juridiske betraktninger i hverdagen så er det
lett å se at de som er redde for salget av musikk burde bekymre seg mer for
komersiell piratkopiering.
Ungdommer som kopierer til venner får de allikevel ingen nytte av - de
ungdommene har ganske enkelt ikke nok penger til all musikken.
De er dømt til å dele den ene originalen som en i venneflokken har.
Det blir omtrent som Microsoft som har våte drømmer om å selge
Officepakken til familier for 3000 kroner
og deretter skriker de gjennom BSA opp om all piratkopieringen.
De og alle andre vet at familien ikke kommer til å betale 3000 kroner
for noe de lett kan erstatte med noe som er nesten like godt til deres bruk.
BSA overfor Otto Privatmann er spill for galleriet og intet annet.

Og hvis Palladium blir utbredt, så tror jeg bestemt at det åpnes for søte små kinesiske
maskiner som IKKE er Intel Inside - RISC muligvis?
Fritzchipene er dødsdømt på forhånd. Folk kommer til å sky dem som pesten.
I sannhet FUD.
Kinesere kommer til å oversvømme markedet ennå mer enn i dag.
Hvis Wal-Mart selger datamaskiner i dag for USD 200,- så kan vi fantasere
om hva de selger for 200 EURO på Brugsen om 5 år.

Jeg kjenner ikke ett menneske som eier en DVD spiller som ikke er sonefri i dag.
Atter igjen har jeg en DVD film på vei fra Australia som er sone 4. :-)
DVD spillere med sone selges kun i butikker for rikfolk - dumme rikfolk.
Og selv da kan sonen fjernes for 500 kroner - står det på prislappen.
DVD spillere som selges i matbutikker på tilbud har alltid vedlagt bruksanvisning for å slå av sonegreiene. :-)
Butikksjefer forstår intuitivt at å forklare kunder med DVD filmen de fikk i julegave fra tjukke slekta i USA
ikke virker kan ta mer tid enn de har og neppe hjelper på kundeforholdet. (Mens de med hurtige skritt
beveger seg gjennom butikken for å unngå innpåslitne kunder som vil klage over at frysedisken er
voldsomt overfyllt igjen)
Av og til er idioter velsignet velplasserte og fungerer som grus i maskineriet. Gud velsigne dem.

Ett lite lyspunkt er at de første DVDer som er sone 2 og 5 samtidig har dukket opp.
Å skyve russere ut i kulden  i sone 5 er dumt - like smart som filmer
i sone 2 som kun har tysk dubbing og intet annet er dumt.
At mange tyskere er dumme og ikke lærer seg fremmedspråk skikkelig er leit, men å legge
hindringer for mindretallet som vil lære fremmedspråk er usmakelig. Hvis byrokratene i Brussel hadde mot kunne de satt
en stopper for dette hvis det er integrering i Europa de ønsker. Uten fremmedspråk går det fort galt i Europa.
Å innføre Apartheid når det kun er kort tid siden Haider -  Stalin, kommunismen og Adolf slapp taket
er mildest talt dårlig sjakkspill.

Internettsalget av CDer og DVDer fra det store utland kommer til landet som en stri strøm på samlebånd
hvor tollerene må nøye seg med stikkprøver av pakker som er mistenkelig runde.
Sarkasmen virket og varene strømmer over grensen. Det skulle bare mangle - vi er da virtuelle EU medlemmer. :-)

Og hvis salget av vitaminer blir sterkt begrenset av politikere i EU så vil sikkert
noen begynne å dyrke Vitaminrike planter i vindusposten til forlystelse for naboer
som får latteren i vrangstrupen når de ser at nabosønnen gjør det bedre på skolen og sjelden
eller aldri er syk. :-)
Blir det riktig ille så får jeg ta flyet til Florida og fylle ryggsekken og trillevognen.
(Andersen trillevogn må vite - 1 million tyske krigsenker tar ikke feil - Andersen trillevogner) :-)
Alt har sin pris. Å stemme på Adolf er veldig veldig dyrt. Noen betalte full pris.

Om 15 år så er 68erne pensjonerte eller døde. De siste bleke kopier av Erich Honecker med venner.
Politikere som i sin ungdom reiste på "vennskaps" ferie til DDR. Noen har tykkere brilleglass enn andre.
DDR - staten som ikke overlevde det frie markedet og gikk konkurs. Unwirtschaftlich.
Etterpå rykker det inn kjedelige demokratiske teknokrater med utdannelse som ikke liker
å bli terrorisert av idiotiet. De er simpelthen for kloke til å gjøre alvorlig dumme ting.
Less is more.

I mellomtiden får vi gjøre så godt vi kan og bruke sarkasmen som våpen. Å latterliggjøre
de dumme vil i alle fall fungere som ett advarselssignal for de som er kloke.
Det finnes de politikere som er redde for sitt ettermæle og nødig ønsker å gjøre noe som vil kaste ett uheldig
lys over deres grav.
Ikke la noen få dø som uvitende syndere.
Skrik opp og klag - det er alltid noen som merker seg at ikke alle er fornøyde med tingenes tilstand.
Av og til undres de på hvorfor og undersøker saken grundig. 1 klok politiker er ofte nok.
Blandt de blinde er den seende konge.

Det er lenge siden jeg kjøpte en ny CD plate - jeg orker ikke alt tullet med kopibeskyttelse.
Jeg velger å ri av stormen - vente i det lengste og håpe på det beste.
Jeg kjøper heller pent brukt av husmødre som har ett overskuddslager på låven i Pennsylvania.
Innkjøpt fra ett lager i California i 20 fots container ferdig assortert og klargjort for salg stykkvis på Ebay.com

Frykt ikke - friheten vinner til slutt - det tar bare så forbannet lang tid når markedet må ta seg av saken. :-)

Mvh
Jim Oksvold