Re: [ITPOLITIK] B 27: Udkast til udvalgshenvendelse (v 0.4)

Gode rettelser Anne. Her er nogle kommentarer.

On Sat, 2003-01-25 at 22:45, Anne Østergaard wrote:
> SSLUG har med stor interesse læst SF's forslag (B 27)

For at præsentere foreningen foreslår jeg at vi skriver noget i
retningen af:

"Som Danmarks største foreningen af Open Source-brugere har SSLUG med
stor interesse læst SF's forslag (B 27)"

> Det er for os klart at den
> informationsteknologiske udvikling, i såvel staten som i det
> omkringliggende samfund på lang sigt har bedst gavn af at det offentlige
> vælger de løsninger der til enhver tid er bedst og billigst og
> imødekommer statens behov.

Den her sætning er nok, som Jens Peter Secher allerede har advaret imod,
blevet for lang. Måske i stedet:

"For os er det klart at den informationsteknologiske udvikling, i såvel
staten som det omkringliggende samfund, har bedst gavn af at det
offentlige vælger de løsninger der til enhver tid imødekommer statens
behov til den bedste pris."

Det gør det ikke meget bedre. Forslag modtages gerne.

> Derfor risikerer vi, således som det i
> meget høj grad er tilfældet indenfor staten i dag, at statens penge som
> betales af skatteyderne ikke anvendes til anskaffelse og brug den
> teknologisk bedste løsning, men at staten binder sig til den leverandør
> som staten af historiske årsager har låst sig fast på og indgået
> bindende kontrakter med.

Bindende kontrakter?

Jeg foreslår:
"Derfor risikerer man, som det i høj grad er tilfældet i den offentlige
sektor i dag, at skatteydernes penge ikke anvendes til anskaffelse og
drift af den teknologisk bedste løsning, men den løsning som staten af
historiske årsager har låst sig fast på."

> Denne såkaldte lock-in effekt er ikke teknologisk betinget.

Teknologi er et bredere begreb der udover teknik indholder elementerne
viden, organisation og produkt.

> Derfor vil SSLUG meget kraftigt opfordre staten til at ændre praksis
> således at der stilles krav om ny software skal kunne køre på al
> indkøbt hardware, såfremt dette overhovedet er teknologisk muligt.

Hvorfor dette krav?

> Definition af åbne standarder:
>
> Ved en åben standard forstås, at en enkelt leverandør ikke skal kunne
> kontrollere standardens anvendelse, eller skabe hindringer for
> konkurrenter f.eks. ved hemmeligholdelse af hele eller dele af
> standarden, eller ved at der indgår softwarepatenter for hvilke der
> opkræves licens, der dækker metoder som er nødvendige for at
> implementere eller anvende standarden.

Meget lang sætning.

--
Anders Feder <sslug@sslug>