Re: [ITPOLITIK] B 27: Udkast til udvalgshenvendelse (v 0.4)

Tak for kommentarene Jesper. Jeg vil nøjes med at svare på dine
kommentarer til den smule jeg selv har skrevet. Bemærk også at du har
svaret på Anne's forslag til v0.5 og ikke den aktuelle v0.4.

On Sun, 2003-01-26 at 19:34, Jesper Laisen wrote:
> Nedenfor er mine kommentarer til de enkelte punkter. Min pointe er dog, at
> brevet er strukturelt forkert, og det kan efter min mening ikke ændres af
> konkrete rettelser.

Fair nok, omend jeg kunne have ønsket at du havde givet udtryk for det
lidt tidligere i forløbet end dagen før feature freeze :]

> Det mener vi jo ikke.

Det er jeg ikke enig i.

> Der er jo helt klart ikke økonomi i fx. at understøtte
> alle browsere. Det mener vi, det offentlige skal gøre af ideologiske årsager.
> Statens skal være ideologisk. Åbne standard er jo ikke nødvendigvis billigst.
> Vi antager det. MS er den store fæle, og i deres adfærd er de med til at
> bevise det. Det behøver jo ikke strukturelt af være sådan.

Vel skal staten være ideologisk og andet lægger sætningen ikke op til.
Netop begrebet "bedst" beror på en 100% ideologisk fortolkning. De
værdier vi lægger i begrebet redegører vi for i resten af brevet.

Hensigten med sætningen var at dræbe Stallmans genfærd i de borgerlige
politikeres bevidsthed. Det er for åndsvagt at de går rundt og tror at
Open Source handler om at modvirke sund konkurrence når det handler om
lige det modsatte.

> Ideologisk afsnit.

Egentlig ikke. Det konstaterer bare at der er en monopolsituation på
markedet for videreudvikling af statens IT-infrastruktur.

>  Hvad er pointen?

At videreudviklingen af statens IT-infrastruktur er omfattet af alle de
ting der kendetegner dårlig konkurrence: ineffektivitet, for høje
priser, lav innovation osv.

Måske skal det gøres klarere men husk på at modtagerne er vant til at
genkende den slags problemstillinger.

--
Anders Feder <sslug@sslug>