Re: [ITPOLITIK] MP3 patentet - OK ?

On Wed, 29 Jan 2003 01:34:01 +0100
Erik Lange <sslug@sslug> wrote:

> Har lige fået det her spørgsmål:
>
> Ok... Vi er helt enige om at det ville være bedst hvis man ikke kunne
> komme efter folk, der implementerer vidt udbredte filformater med
> patenter.
> ... men der er lige noget jeg må have på det klare for at have
> argumentationen iorden.

Patent ges på opfindelser.
Opfindelser er lösningar på tekniska problem.
Tekniska problem er i klassisk mening problem inom tillämpad
naturvetenskap.

Hvis man löser et tekniskt problem (f eks at lave magnetröntgen)
kan man bruge montecarlometoden for beregning af strålgång. Beregningen
utförs av en computer, men opfindelsen udgörs ikke alene av
montecarlometoden.

> * Man bør ikke kunne tage patent på en matematisk formel.
> * så langt, så godt - Men. MP3's "grundlæggende idé og princip" er jo
> også
> en compression, der udnytter hvad det menneskelige øre kan høre. Dette
> baserer sig på forskning.
> * Så hvorfor skal man ikke kunne tage patent på MP3, når man kan tage
> patent på f.eks. medicin?
>
> Hvad er svaret på den ?

Jag tror ikke det er problemt med det mennesklige perception som er
löst (og patenteret), men själva komprimeringen och filformatet.

Jag er desvärre usiker.

Ellers har du ret.

//Erik