Re: MP3 patentet ?

On Wed, 29 Jan 2003, Erik Lange wrote:

> * Man bør ikke kunne tage patent på en matematisk formel.
> * så langt, så godt - Men. MP3's "grundlæggende idé og princip" er jo
> også
> en compression, der udnytter hvad det menneskelige øre kan høre. Dette
> baserer sig på forskning.
> * Så hvorfor skal man ikke kunne tage patent på MP3, når man kan tage
> patent på f.eks. medicin?

Der skal man nok prioritere. Hvad vejer tungest: At man ikke må tage
patent på matematiske formler eller at man på tage patent på forskning?

Hvis det vejer tungere, at man må tage patent på forskning, så er man for
de softwarepatenter, der er resultatet af forskning (hvilket i praksis vil
være de fleste, idet det vil være svært at afgrænse "forskning").

Hvis man ikke vil tillade patenter på noget matematik, så kan man
naturligvis heller ikke tage patent på digital kompression (der jo netop
_er_ matematiske formler) uanset om de er resultatet af forskning eller
ej.

> Hvad er svaret på den ?

Du vil sikkert blive mødt med: "Jammen så ville MP3 ikke have eksisteret"
(underforstået: Hvis Fraunhofer ikke kunne få patent på matematiken, så
ville de nok ikke bruge ressourcer på at forske i hvilke frekvenser, der
bedst kunne smides væk).

Til det plejer jeg at svare, at inden for IT kommer opfindelserne når
tiden er moden. MP3 er her et udmærket eksempel. MP3-formatet blev for
alvor udbredt omkring 1999, men det havde da været udviklet i over 10 år.
Min påstand er, at tiden ikke var moden før 1999. Hvis MP3 ikke havde
været der i 1999, så ville Ogg/Vorbis nemmere kunne være blevet udviklet
(idet de ikke behøvede at gå uden om patenter), og kunne dermed have været
klar i 2000/2001. At påstå at der ikke ville være blevet udviklet et
lydkomprimeringsformat med funktion svarende til MP3 er ikke særligt
troværdigt. Men det er absolut muligt at vi ikke havde fået det før tiden
var moden (1999).

/Ole
--
ping southernair.com