Re: [ITPOLITIK] MP3 patentet - OK ?

Erik Lange wrote:
> Har lige fået det her spørgsmål:
>
> Ok... Vi er helt enige om at det ville være bedst hvis man ikke kunne
> komme efter folk, der implementerer vidt udbredte filformater med
> patenter.
> ... men der er lige noget jeg må have på det klare for at have
> argumentationen iorden.

Vi kender vel efterhånden alle forskellen på opdagelser og
opfindelser...

> * Man bør ikke kunne tage patent på en matematisk formel.

Matematiske formler er opdagelser, ikke opfindelser.

> * så langt, så godt - Men. MP3's "grundlæggende idé og princip" er jo
> også en compression, der udnytter hvad det menneskelige øre kan høre.
> Dette baserer sig på forskning.

Bare fordi det er baseret på forskning, er det ikke nødvendigvis
patenterbart. Blev relativitetsteorien patenteret? Einstein
arbejdede på et patentkontor, så han burde vide om han kunne
"beskytte" sin forskning.

MPs's "grundlæggende ide og princip" er en matematisk formel
(en funktion).

Som input giver man denne funktion et heltal (ja, en ukomprimeret
digital fil er - matematisk set - ikke andet end et heltal), og
som resultat giver funktionen et mindre heltal (den digitale
repræsentation af den komprimerede lyd).

Funktioner, som mapper heltal til heltal er blandt de simpleste
matematiske formler - det er bl.a. årsagen til at computere
kan udregne disse funktioner eksakt - i modsætning til f.eks.
funktioner over de reelle tal.

Men hvis man legaliserer patenter på så simple matematiske
funktioner, kan man ikke undgå også at legalisere patenter
på alle former for matematik.

Personligt har jeg ikke noget imod, at patenter kan indeholde
matematik. Men jeg mener ikke, at der bør kunne findes opfindelses-
højde i matematikken, da matematik ifølge patentloven ikke er
opfindelser.
Og jeg har samme mening om software.

> * Så hvorfor skal man ikke kunne tage patent på MP3, når man kan tage
> patent på f.eks. medicin?

Er medicin matematiske formler?

Her mener jeg man bør skelne mellem to former for udvikling
af medicin:

Hvis man udvikler et helt nyt stof, som ikke tidligere har
eksisteret, har man gjort en opfindelse. Hvis stoffet har
en medicinsk virkning - og man ikke af politiske årsager
mener, at medicin slet ikke bør kunne patenteres - burde det
så kunne patenteres.

Men hvis man blot identificerer og isolerer et stof, som
allerede findes i naturen, har men ikke gjort en opfindelse,
men derimod en opdagelse. Selvom sådanne opdagelser rutine-
mæssigt patenteres, mener jeg ikke at det burde være lovligt
at få patent, da der ikke er tale om opfindelser.

M.v.h,

Ole Husgaard.