Re: [ITPOLITIK] gammal maskin - ny patentkränkelse?

Erik Josefsson wrote:
> Hvis jag körer en gammel PIII från 1999 och uppgraderar den med ny
> programmel hver dag.
>
> Kommer jag då förr eller senere (sooner or later) att kraenke et patent?

Ja...

> Hvis ikke programel "as such" er patenterbart, så må den "tekniske
> effekten" vare det?

Det er sådan, at EPO er nået frem til, at software - selvom det
ifølge konventionens artikel 52.3 ikke kan patenteres - alligevel
kan patenteres.
Det er sket med flere dusin henvisninger til Wienerkonventionen
om internationale traktaters fortolkning, i et forsøg på at
retfærdiggøre en fortolkning af patentkonventionen, som er stik
imod ordlyden i 52.3.

> Men kan en gammal dator uppvisa en ny "teknisk effekt"?

Jeg kan godt se, hvor du vil hen. Men det er et farligt
argument: Det viser, at ny funktionalitet i en computer
kan komme fra softwaren, og kan derfor også bruges som
argument for at legalisere softwarepatenterne.

M.v.h,

Ole Husgaard.