Re: [ITPOLITIK] kombination (was: gammalmaskin - ny patentkränkelse?

Hans Schou wrote:
> Man kan patentere en kombination af kunst og matematik, eller kunst og
> information. For så er det ikke alene længere.
>
> Det betyder at man kunne patentere sådan noget som Mandel Brots
> fraktaler. Absurd, men sådan er loven.

Nej, sådan er loven ikke.

Loven siger klart, at matematik og kunst ikke er opfindelser,
og at kun opfindelser kan patenteres.

Men det er sådan, at patentkontorer og patentadvokater - for
at udvide deres forretningsområde - efterhånden har fået ændret
fortolkningen af loven, så stort set alt kan patenteres.

Det er sket uden nogen politisk kontrol, og uden afvejninger af
samfundsmæssige fordele og ulemper. Såvidt jeg kan se, er det
kun patentkontorer og patentadvokater, som har fordel af den nye
fortolkning.

Patentkontorernes og patentadvokaternes nye fortolkning siger,
at selvom det ikke er opfindelser, kan der findes opfindelses-
højde i det.

Så hvis det ikke alene er matematik eller alene er kunst men derimod
matematik OG kunst, kan det patenteres - ifølge patentbanditternes
nye fortolkning.

M.v.h,

Ole Husgaard.