Re: [ITPOLITIK] gammal maskin - ny patentkränkelse?

On Wed, 29 Jan 2003, Erik Josefsson wrote:

> Nej, vi er ikke enige. Det du siger ger ikke nogen mening. Loven er

Ikke desto mindre, mener jeg at vi skal holde fast i hvordan
kombinatioen er lavet, hvem der gør det, og hvornår det sker.

> En computer blev anvendt for at beregne nogle temperaturgradienter
> eller hvad? Det var altså en del av lösninen på problemet at
> vulkanisere. Opfindelsen bestod ikke alene av et datorprogram.

OK, dårligt eksempel.

> Altså, hvis du foretager kombinationen komputer, programel og
> vulkaniseringsmaskine bliver du sagsögt. Nu og framgent.

Hvis det bliver solgt som et samlet produkt, ja. Jeg synes ikke det
skal være sådan, men det er sådan jeg læser loven.

> Stadig usiker?

Ja.

> Ditt argument er altså at man på en gammel computer kan frambringe
> nye opfindelser?

Nej, jeg taler om når det bliver solgt som en samlet enhed.

> Er den ikke det? Er forskellen måske "teknisk"?

Nej.

Vi skal have lavet fortolkningen om af teknisk, sådan så det skal være
noget fysisk der sker, men det bliver nok svært...

Hvis man så tager en 25 gammel printer, som ikke kan printe grafik,
men bruger noget ny software der får den til at printe grafik,
så vil EPO sige at den har fået "further technical effect".
Jeg vil at det har den ikke. Fysisk kan printeren ikke mere end den
kunne før. Software "alene" kan ikke give et patent, og her var det
kun software der gjorde ændringen.

> Cheer up Hans, du skal nog få köre linux på store fede harddisker :-)

Ikke hvis de patenter som Linux krænker en dag bliver håndhævet,
hvilket er den eneste årsag til at jeg aktivt er imod
softwarepatenter.

mvh/hans
Betal for fri software, eller få støtte til dit projekt!
http://frisoftware.dk/ - mød dem på http://linuxforum.dk/