Re: [ITPOLITIK] MP3 patentet - OK ?

> Enhver matematisk formel har altid eksisteret, uanset om den
> er blevet konkret formuleret af nogen - på samme måde som
> alle positive heltal altid har eksisteret, uanset om nogen
> har brugt dem.

Og ethvert menneskeligt skabt stof har med stor sandsynlighed sikkert også
eksisteret på et eller andet tidspunkt, selvom det ikke er er blevet opdaget.
Det du taler om er ikke andet en grænser, og det gælder både for fysik,
medicin, matematik, osv.

> Netop. Hvis man lægger grænsen, så simple matematiske funktioner
> kan patenteres, hvordan skulle man så kunne forsvare ikke at
> tillade patenter på alle funktioner?

Fordi vi lige har lagt grænsen ved simple funktioner.

> Hvordan det?

Man kan sagtens forestille sig (hvis det ikke allerede bliver gjort) at
medicin kan fremstilles udelukkende på baggrund af teoretiske overvejelser
(=matematik/logik), der så bare sættes igennem en maskine der producere en
given implementation af det stof man er kommet frem til teoretisk.

> Medicin tilhører den fysiske verden.
> Matematik tilhører den abstrakte verden.
> Se: http://www.softwarepatenter.dk/filosofisk.html

Well, det er bare ikke korrekt IMHO. I langt de fleste tilfælde vil de to ting
være godt og grundigt blandet sammen, hvilket jo netop giver sig udtryk i at
man skal sætte grænser. Det er DER problemstillingen med patenter er, hvor
sætter man grænsen, og hvem bestemmer det? I sin yderste konsekvens skal man
jo på forhånd kategorisere alle opdagelser/opfindelser inden for f.eks.
matematik/fysik/etc og bestemme hvilke af disse kategorier der kan patenteres,
men det er bare ikke altid så nemt. Den eneste løsning er derfor at droppe
patenter helt og aldeles, men det er naturligvis utopisk at tro at dette vil
ske af (muligvis) indlysende økonomiske grunde.

Ergo er patent-diskussionen egentlig overflødig; IMO kan man ikke definere
hvad der må patenteres og hvad man ikke må, uden at man kommer ind på nogle
helt fundamentale problemstillinger der er (næsten?) umulige at løse.

Med venlig hilsen Preben

--
This message has been made up using recycled ideas and language constructs.
No plant or animal has been injured in process of making this message.