Re: [ITPOLITIK] MP3 patentet - OK ?

"Preben Mikael Bohn" <sslug@sslug> writes:

> Ergo er patent-diskussionen egentlig overflødig; IMO kan man ikke definere
> hvad der må patenteres og hvad man ikke må, uden at man kommer ind på nogle
> helt fundamentale problemstillinger der er (næsten?) umulige at løse.

Jo, man kan kun patentere noget der både har opfindelseshøjde og
nyhedsværdi.

Der er /ikke/ tale om nyhedsværdi hvis man kan finde andre lignende
løsninger ved søgning i fagliteratur eller lignende.

Der vil (efter min mening) /ikke/ være tale om opfindelseshøjde hvis et
hold universitetsstuderende kan komme med en løsning der basalt set er
identisk med den der er søgt patent på.

Ved bare at bruge disse to simple tests, ville de fleste patenter ikke
være udstedt.

Hovedproblemet med softwarepatenter (igen efter min mening) er at de der
udsteder patenter ikke sørger for at gøre deres arbejde ordentligt,
nemlig at undersøge opfindelseshøjde og nyhedsværdi.
--
                                                    Jens Peter Secher
_DD6A 05B0 174E BFB2 D4D9 B52E 0EE5 978A FE63 E8A1 jpsecher get2net dk_