Re: [ITPOLITIK] MP3 patentet - OK ?

På vegne af Peter Mogensen, der ikke er medlem af SSLUG, og defor ikke
slev kan poste pådenne liste:

Nu har jeg nok været en smule medvirkende til Eriks motivation for at
starte denne tråd... og nej. Det er ikke en troll :)
Vi er helt enige i det uhensigstmæssige i softwarepatenter, jeg syntes
bare der er nogen steder hvor en del af argumentationen bevæger sig ud
p tynd is.

Ole Husgaard wrote:
Ligesom f.eks. relativitetsteorien.

og

> Medicin tilhører den fysiske verden.
> Matematik tilhører den abstrakte verden.

og

> En opdagelse er når man opdager noget, som allerede eksisterer.
> En opfindelse er når man laver noget nyt, som ikke eksisterede
> tidligere.

Det er altsammen meget rigtigt, men der er situationer hvor jeg mener
at forskellene på medicin og visse former for "software" bliver ret
små. MP3 er en af dem. (note: der er også vægtige grunde til at være
imod patentering af medicin).

Hvis en forsker sidder og sætter sig ind i malaria-parasittens
virkemåde og kommer op med et kemisk stof, der er effektivt imod
malaria (det er der hårdt brug for) så vil det traditionelt være
noget, der kan patenteres.
Hvis en anden forsker sidder og sætter sig ind i det mennekselige øres
virkemåde og kommer på en digitalsignalbehandlingsalgoritme (langt
ord) der kan reducere mængden af information uden at øret kan høre
forskel, så snakker vi pludselig om noget, der ikke nør kunne
patenteres...

...hvorfor?!

Argumentet med relativitets-teorien dur ikke.
MP3-kompressions-algoritmen er på ingen måde empirisk givet ligesom
relativitets-teorien er (hvis den er sand).
Jeg mener ikke der på tilpas måde er argumenteret for at MP3 er en
"opdagelse" og ikke en "opfindelse".
I så fald er ethvert kemisk stof også en opdagelse - uanset om det
fandtes i naturen i forvejen.

Selvfølgelig er der åbenlyse tåbelige eksempler på "softwarepatenter"
f.eks. "one-click" og "blåbærgrød.dk", men skal man ikke passe på at
strække opfindeles/opdagelses-argumentet for langt?

Som jeg ser det er det bedste argument imod MP3-patentet at patenter
er noget der gives for at _samfundet_ skal nyde godt af
patent-systemet - ikke for at forgylde opfinderen.
Så vi skal kigge på hvad samfundet har ud af at udstede patenter på
filformater og protokoller. Det er ikke særlig meget. Bl.a. p.g.a.
software teknologiens hurtige og inkrementale fremskridt.
Det vil være til hinder for åbne standarder og innovation og dermed
til skade for de digitale demokrati, monopol-skabende og forårsage
store kløfter mellem ikke I- og U-lande.

m.v.h.
Peter Mogensen