Re: [ITPOLITIK] MP3 patentet - OK ?

On Thu, 30 Jan 2003 00:34:20 +0100
Erik Lange <sslug@sslug> wrote:

> Hvis en forsker sidder og sætter sig ind i malaria-parasittens
> virkemåde og kommer op med et kemisk stof, der er effektivt imod
> malaria (det er der hårdt brug for) så vil det traditionelt være
> noget, der kan patenteres.

Unskuld for di jag er lidt for het på att svare... men det her er ikke
helt riktig trur jag. Vi glemmer at patenter er _industriel_ ejendom
og att patentet ges på problemlösninger som kan udnyttes industrielt.

No er det et lille skridt fra forskerens insigter om malaria til at lave
en maskine som producerer malaria-piller på en industriell måde.

Det er forklaringen til at patentansögningerne er fulle med "A method
for processing" xxx og ikke bare "så her virker malariaparasitten".

> Hvis en anden forsker sidder og sætter sig ind i det mennekselige øres
> virkemåde og kommer på en digitalsignalbehandlingsalgoritme (langt
> ord) der kan reducere mængden af information uden at øret kan høre
> forskel, så snakker vi pludselig om noget, der ikke nør kunne
> patenteres...
>
> ...hvorfor?!

Jag indtastede "audio perception" i espacent og fick frem den her:

http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?PN=EP1229520&CY=ep&LG=en&DB=EPD

I "claims" er det mange beregninger. Jag får intrycket av att hele
ansögelsen handler om at lave beregniner for at opfylde hvad som er
en model af "human auditory perception". Modellen er måske en gammel
model. I så fall er patentet kun beregninger som for vores gamle
maskiner att virke på en ny måde.

Men det her hved jag sagtens ikke. Det er lidt dybt vand...

> Argumentet med relativitets-teorien dur ikke.
> MP3-kompressions-algoritmen er på ingen måde empirisk givet ligesom
> relativitets-teorien er (hvis den er sand).
> Jeg mener ikke der på tilpas måde er argumenteret for at MP3 er en
> "opdagelse" og ikke en "opfindelse".
> I så fald er ethvert kemisk stof også en opdagelse - uanset om det
> fandtes i naturen i forvejen.
>
> Selvfølgelig er der åbenlyse tåbelige eksempler på "softwarepatenter"
> f.eks. "one-click" og "blåbærgrød.dk", men skal man ikke passe på at
> strække opfindeles/opdagelses-argumentet for langt?

Nej, for langt skal man ikke straekke det ;-)

> Som jeg ser det er det bedste argument imod MP3-patentet at patenter
> er noget der gives for at _samfundet_ skal nyde godt af
> patent-systemet - ikke for at forgylde opfinderen.
> Så vi skal kigge på hvad samfundet har ud af at udstede patenter på
> filformater og protokoller. Det er ikke særlig meget. Bl.a. p.g.a.
> software teknologiens hurtige og inkrementale fremskridt.
> Det vil være til hinder for åbne standarder og innovation og dermed
> til skade for de digitale demokrati, monopol-skabende og forårsage
> store kløfter mellem ikke I- og U-lande.

Alt dette er riktig, men jag mener at det er mulig at lave et lov-system
som ger disse effekter. Egentlig er det et sådant direktive vi
behöver. Kommissionen har totalt misslykkets med dette.

//Erik