Re: [ITPOLITIK] Hvad kan (ikke) patenteres?

On Wed, 29 Jan 2003, Preben Mikael Bohn wrote:

> Hvis du kan give mig bare én løsning hvor man stadig kunne opnå patent
> (uden naturligvis at gå i den anden grøft og sige at alt skulle kunne
> patenteres) men hvor der var en 100% klar skillelinje, så er jeg da
> lydhør. Men jeg tvivler på det...

Det har jeg da gjort en del gange. Jeg gør det gerne igen: Du kan ikke
patentere noget, der kan transmitteres via radiobølger - ej heller i
kombination med andet.

Derved er det klart slået fast, at du ikke kan patentere formlen for et
stof, men du kan patentere stoffet i sig selv. Software, matematik, lyd,
forretningsmetoder og kageopskrifter kan altsammen kodes, så det kan
transmitteres via radiobølger. Dette kan du altså heller ikke patentere -
heller ikke hvis du kombinerer det med en computer.

Skillelinjen er fast til et hvert tidspunkt i historien, men den bevæger
sig (langsomt) over tid, idet vi finder ud af metoder til at transmittere
mere og mere via radiobølger (Marconi tænkte næppe på, at man kunne
transmittere videofilm via radiobølger).

/Ole
--
ping southernair.com