Re: [ITPOLITIK] Hvad kan (ikke) patenteres?

On Thu, 30 Jan 2003 01:33:30 +0100 (CET)
Ole Tange <sslug@sslug> wrote:

> Det har jeg da gjort en del gange. Jeg gør det gerne igen: Du kan ikke
> patentere noget, der kan transmitteres via radiobølger - ej heller i
> kombination med andet.

Hvad med kombinationen vulkaniseringsmaskine?

> Derved er det klart slået fast, at du ikke kan patentere formlen for
> et stof, men du kan patentere stoffet i sig selv.

Öhh.. er det ikke kun opfindelser som kan udnyttes industrielt som kan
patenteres?

> Software, matematik,
> lyd, forretningsmetoder og kageopskrifter kan altsammen kodes, så det
> kan transmitteres via radiobølger. Dette kan du altså heller ikke
> patentere - heller ikke hvis du kombinerer det med en computer.

Enig, fordi computeren er en "general purpose machine".

> Skillelinjen er fast til et hvert tidspunkt i historien, men den
> bevæger sig (langsomt) over tid, idet vi finder ud af metoder til at
> transmittere mere og mere via radiobølger (Marconi tænkte næppe på, at
> man kunne transmittere videofilm via radiobølger).

Hvad med macaronis til min micro? Er det ikke opfundet? ;-)

//Erik