Re: [ITPOLITIK] Hvad kan (ikke) patenteres?

On Thu, 30 Jan 2003, Erik Josefsson wrote:

> Hvad med kombinationen vulkaniseringsmaskine?

Du kan patentere den del, der ikke kan transmitteres via radiobølger. Så
computer(uden software)+varmemaskine kan patenteres (hvis ellers det har
opfindelseshøjde). Softwaren, som du tilsætter til computeren, kan
transmitteres via radiobølger, så den kan du ikke få patent på.

> Öhh.. er det ikke kun opfindelser som kan udnyttes industrielt som kan
> patenteres?

Jojo, det skal selvfølgelig også opfylde de andre krav. Men dette vil give
mulighed for at patentere syntetiseret medicin (altså medicin, som er
opfundet imodsætning til opdaget i Amazonas jungle).

Lad os sige, at MP3 ikke er udviklet.

Hvis du laver en hardware MP3-encoder, så kan den ikke transmitteres via
radiobølger. Den er ny, har opfindelseshøjde og er industriel anvendelig.
Den kan derfor patenteres (hvis du ellers kan skjule, at der blot er tale
om matematik).

Hvis du laver en software MP3-encoder, så kan den transmitteres via
radiobølger. Den kan derfor ikke patenteres og kan derfor heller ikke
krænke et eventuelt hardwarepatent.

Hvis du laver en hardware MP3-encoder _efter_ at andre har lavet en
software MP3-encoder, så kan den godt nok ikke transmitteres via
radiobølger. Men den er ikke ny og kan derfor ikke patenteres.

/Ole
--
ping southernair.com