Re: [ITPOLITIK] Hvad kan (ikke) patenteres?

On Thu, 30 Jan 2003, Preben Mikael Bohn wrote:

> Jeg går ud fra at du ikke har forstået hvad det er jeg har prøvet at
> pointere, nemlig at jeg har svært ved at se forskellen i at kunne
> patentere en idé der fører til en "fysisk" entitet og én der fører
> til et stykke software.

Ind imellem har jeg også selv haft tvivl i troen, og så hjælper det at
søge trøst i "biblen", den siger:

Patentlovens §1 stk 2:
Som opfindelser anses især ikke hvad der alene udgør ... programmer
for datamaskiner.
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0078129.htm

Og så er jeg sådan set ikke længere i tvivl.

Men iøvrigt kan al software utrykkes som matematik, som heller ikke
kan patenteres. Et simpelt eksempel:
http://www.sslug.dk/patent/patent-fakta#matematik

mvh/hans
Betal for fri software, eller få støtte til dit projekt!
http://frisoftware.dk/ - mød dem på http://linuxforum.dk/