Re: [ITPOLITIK] VHDL - Hvad kan (ikke) patenteres?

On Fri, 31 Jan 2003, Preben Mikael Bohn wrote:

> Men hvis man propper VHDL-koden ned på et stykke hardware så man
> står med et reelt stykke fysisk hardware i hånden, så er det i orden
> at patentere det? Jeg kan ikke se forskellen.

En FPGA er hardware. Om cdrom-skiven er det, må du selv om. Fælles for
disse to ting er at de er fysiske. Software er ikke fysisk. Software
er heller ikke fysisk når det kommer ned i en FPGA eller en
cdrom-skive.

Loven siger at man kan patentere en plov, og dermed også den fysiske
FPGA. Stridens genstand er om man kan få et nyt patent ved at lægge
noget software ind i FPGA. Jeg mener nej, EPO mener ja.

IBM har sikkert taget en masse patenter på cdrom-skive teknikker. Fint
nok, det har jeg ingen officiel holdning til. Om du opbevare din
software i en FPGA eller en cdrom er for mig det samme.

> VHDL er blot et programmeringssprog der bruges til at definere

Nåja, det havde jeg glemt.

> Men så er vi igen tilbage til lov-teksten. Jeg betvivler ikke
> lov-teksten (selvom den sikkert er tvetydig/uforståelig flere
> steder), jeg betvivler derimod at formålet med lov-teksten er
> fyldestgørende såfremt software (eller matematik eller andre
> abstrakte opfindelser) ikke medtages.

Jeg kan ikke komme det nærmere end at alle er uenige om hvordan
software er beskrevet i lovteksten. Stridens parter vil begge gerne
have teksten ændret, bare ikke til det samme.

Måske jeg ikke helt forstår din tvivl, software er medtaget i
lovteksten og er så i mine øjne fyldestgørende.

mvh/hans
Betal for fri software, eller få støtte til dit projekt!
http://frisoftware.dk/ - mød dem på http://linuxforum.dk/