Re: [ITPOLITIK] "do the right thing" v0.3

On Thu, 30 Jan 2003 23:51:42 +0100 (CET)
Niels Vestergaard Jensen <sslug@sslug> wrote:

> -klip

> Varför? Hur?

well... lidt smör :-) men faktisk er det hvad Pierre Haren fra ILOG sa
på de grönnes höring i europaparlamentet. jag har desvärre ikke noget
konkret om det än :-(

(tak for kritikk)

> "väl fungerenda" är dom vel inte därför at vi inte har "source code
> escrow" som krav for upphovsrätt?

oups...

"source code escrow" ? (fikk google lidt for at finde ud hvad det är)

jag mener at kunskapsspridning i OSS-samfundet er god og at forskning ->
tillämpning inom dataområdet og er god, se bare hyr mange DIKUs vi har
her :-)

jag hörte at en av orsakerne till att IBM (ca-70) ville ha programmer
som litteräre verk (ophavsret) var för at då behövde de ikke avslöre
hvad koden lavede, de var altså motstander til patent der du
publicerer hvad din dims laver.

> (Hvordan er mit svenske?)

lidt bedre änd min danska ;-)

//Erik