Re: [ITPOLITIK] VHDL - Hvad kan (ikke) patenteres?

Preben Mikael Bohn wrote:
> Men hvis man propper VHDL-koden ned på et stykke hardware så man står med
> et reelt stykke fysisk hardware i hånden, så er det i orden at patentere
> det? Jeg kan ikke se forskellen.

VHDL er beskrivelse, en chip er et objekt.

Du kan ikke patentere konstruktionstegningen af en opfindelse,
kun opfindelsen.

Hvis chippen lærere os noget nyt om brugen af naturkrafters
årsag-effekt relation, dvs. det er en teknisk opfindelse, så
kan den patenteres.  <Dette er min definition af teknisk.>

Så vidt jeg kan se kan VHDL's konvertering til en chip ikke
lærer os noget nyt om naturkrafters årsag-effekt relation, og
derfor kan en chip ikke være en opfindelse.

Hvis du nu fandt på en måde at lave chippen så den producerer
væsentligt mindrer varme, eller kan køre 10 gange hurtigere,
så er det en årsag-effekt relation der betyder at du kan patentere.

> Men så er vi igen tilbage til lov-teksten. Jeg betvivler ikke lov-teksten
> (selvom den sikkert er tvetydig/uforståelig flere steder), jeg betvivler
> derimod at formålet med lov-teksten er fyldestgørende såfremt software
> (eller matematik eller andre abstrakte opfindelser) ikke medtages.

Der er flere aspekter. Vi har en patentlov, og vi har en præcedens
baseret fortolkning af den i form af patentkontorets praksis.
På den anden side har vi det økonomiske rationale for patenter,
nemmeligt at fremme innovation ved at beskytte opfindere imod
konkurrence fra imitationer af deres opfindelser.

For områder hvor imitationer ikke reelt kan konkurrere er der
ikke brug for patenter, f.eks. for software hvor software
innovation sker så hurtigt at en imitation ikke er ret
konkurrencedygtig, fordi det tager imitatoren lige så lang tid
og udgifter at udvikle et softwareprodukt som originalen.

I alle patentspørgsmål er den ultimative dommer det økonomiske
rationale, fordi præcedensbaseret logik er totalt afkoblet fra
økonomisk virkelighed. Og i patentspørgsmålet er patentkontorets
logik ligesom folkene i Kejserens nye klæder, det er derfor de
er imod objektive definitioner af begreber som teknisk opfindelse.

"abstrakt opfindelse"? I mit sprogbrug kan der ikke findes en
abstrakt patenterbar opfindelse, fordi en patenterbar opfindelse
skal være teknisk, dvs. indeholde en lærdom om årsag-effekt
relationer for fysiske krafter, dette kræver et konkret fysisk
apparat eller en process, der kan manifestere opfindelsens viden
eller lærdom.

Du kan derimod gøre opdagelser der er af en abstrakt natur,
f.eks. ved at bevise en matematisk sætning, lave en mere
effektiv sorteringsalgoritme, eller forstå forholdet mellem
gener og proteiner. Men viden bør ikke kunne patenteres.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk