Re: [ITPOLITIK] VHDL - Hvad kan (ikke) patenteres?

On Fri, 31 Jan 2003, Preben Mikael Bohn wrote:

> OK, men jeg snakker slet ikke om lov-teksten men om noget mere
> grundlæggende, nemlig om formålet med patenter helt generelt og om
> hvorfor man overhovedet skal skelne mellem de forskellige
> opfindelsestyper.

OK, nu er jeg med.

Formålet med patenter er at sætte gang i udviklingen. Hvis nogen har
gjort en opfindelse der kan komme samfundet til gode, så vil man
gerne have at bliver offentliggjort. Se:
http://softwarepatenter.dk/intropatent.html
under "Patenter er en handel"

Så hvorfor ikke give et 20 årigt monopol på software? For det første
kan man argumentere for at software er en opdagelse, på samme måde som
en matematisk formel er det. Det næste er at 20 år er en alt for høj
"pris" for samfundet at betale. Det sidste er at udviklingen indenfor
for software går så hurtigt, at det ikke er nødvendigt at lokke med
patenter for at få disse opdagelser ud til samfundet.

Rent faktisk sagde IBM omkring 1965 netop det sidste. Der er fuld fart
på softwareudviklingen, så softwarepatenter er ikke nødvendige. IBM
ændrede senere mening.

Men helt præcist hvorfor man vil skelne ved jeg ikke. Det er måske
blot et valg. På samme måde kunne man spørge om hvorfor vi overhovedet
skal have patenter. Det er vel blot et valg.

Jeg har ikke kunnet finde ældre patenter end år 1421, men det
fortæller lidt om hvorfor man ville have patenter:
http://www.ibiblio.org/patents/txt/032994.txt

mvh/hans
Betal for fri software, eller få støtte til dit projekt!
http://frisoftware.dk/ - mød dem på http://linuxforum.dk/