Re: [ITPOLITIK] VHDL - Hvad kan (ikke) patenteres?

> Formålet med patenter er at sætte gang i udviklingen. Hvis nogen har  gjort
> en opfindelse der kan komme samfundet til gode, så vil man
> gerne have at bliver offentliggjort. Se:
> http://softwarepatenter.dk/intropatent.html
> under "Patenter er en handel"

Godt! Det er præcist der jeg vil hen. "Patenter er en handel mellem samfundet
og teknisk innovative firmaer/privatpersoner. Samfundet vinder retten til
brugen af opfindelsen efter patentet er udløbet, mens samfundet betaler
monopoludgifter til opfinderen. Tjener opfinderen på dette har han et
incitament til at offentliggøre sine opfindelser."

Intet (!) er i denne "formålsparagraf" sagt omkring
idéer/matematik/software/viden, og som jeg vist har sagt tidligere skal der
altid en idé til for at skabe en opfindelse (i ordets videste forstand). Det
der er interessant for samfundet er ikke den ene entitet/prototype opfinderen
har lavet, det er derimod den bagvedliggende idé, og af implementeringsgrunde
naturligvis også designet (det være sig CAD, VHDL, etc). Således er formålet
altså at samfundet vinder retten til BRUG AF IDÉEN (efter at patentet er
udløbet) og naturligvis ikke til brug af en evt. prototype.

Man kan så altid diskutere om udløbslængden og andre "ligegyldige"
implementeringsanordninger af petenter, men det er egentlig ikke interessant i
denne sammenhæng. Det der er interessant er at software snildt kan bygge på en
idé ligesom alle mulige andre opfindelser, og derfor bør det også kunne
patenteres ligesom alt andet.

> Så hvorfor ikke give et 20 årigt monopol på software? For det første  kan
> man argumentere for at software er en opdagelse
[snip - argumenter for implementering af patentering]

> Men helt præcist hvorfor man vil skelne ved jeg ikke. Det er måske blot et
> valg. På samme måde kunne man spørge om hvorfor vi overhovedet skal have
> patenter. Det er vel blot et valg.

Nemlig. Fuldstændig og aldeles arbitrært. Og så kommer man tilbage til (denne
arbitrære) lovgivning, og det eneste man så kan er at diskutere frem og
tilbage om ligegyldige lovtekster som kan fortolkes på alle mulige måder. Men
når man kigger tilbage på formålet for patentering har jeg svært ved at se
hvorfor man ikke skulle kunne patentere SW i forhold til alt muligt andet.

> Jeg har ikke kunnet finde ældre patenter end år 1421, men det
> fortæller lidt om hvorfor man ville have patenter:
> http://www.ibiblio.org/patents/txt/032994.txt

:-)

Med venlig hilsen Preben

--
This message has been made up using recycled ideas and language constructs.
No plant or animal has been injured in process of making this message.