Re: [ITPOLITIK] eshd

"Hans Christian Studt" <sslug@sslug> wrote in message
news:sslug@sslug
Stig Flensted wrote:
> jeg har nu kigget meget rundt på nedenstående url, og intetsted fundet
> den mindste henvisning til åbne standarder og/eller opensource.
> skal hele den offentlige forvaltnig styres af monopolsoft?
> mvh
> stig
>
> http://www.e.gov.dk/sitemod/design/layouts/default/index.asp?pid=3370

Jeg giver dig ret i at det kunne godt fremgå mere precist at det skal
baseres på standerder som for eksempel her

http://www.e.gov.dk/sitemod/design/layouts/default/index.asp?pid=1890

her er et par citater fra samme dokument, de modsiger stort set hinanden:

under denne overskrft finder man bl.a.:
citat"
Visionen for den elektroniske sags- og dokumenthåndteringsløsning er:

At løsningen skal kunne integreres med de relevante fagsystemer, der måtte
findes i den enkelte organisation ved brug af anerkendte systemuafhængige
standarder."

"systemuafhængige standarder" er ikke lig åbne.

under denne overskrift bla.:
citat"
På denne baggrund omfatter projektkonkurrencen :

En beskrivelse af en ESDH-løsning på grundlag af en behovsopgørelse baseret
på åbne standarder, herunder beskrivelse af, hvordan løsningen vedligeholdes
samt forslag til løsninger for drift, videreudvikling, support, uddannelse
og tillægsmoduler. "

hvis de "relevante fagsystemer" basere sig på lukkede standarder og
patenter,
er den i punkt 2 omtale af åbne standarder nærmest 'varm luft'.
det citerede dokumont kan findes på:
http://www.e.gov.dk/sitemod/upload/Root/ESDH/Udbudsbekendtgoerelse.pdf

mvh
stig